Podcast: Filip Wiqvist – Bruce Studios och tredjepartsplattformar

Tredjepartsplattformar har på kort tid blivit en av träningsbranschens mest omdiskuterade frågor. Appar som Bruce och ClassPass har förändrat sättet vi tränar på – men också hur träningsanläggningar får betalt, bygger relationer och skapar lojalitet.

I avsnitt 176 av Sweaty Business Podcast möter vi Filip Wiqvist, vd för Bruce Studios, för ett samtal om hur tredjepartsappar påverkar träningsbranschen – och varför Bruce nu ändrar sin modell. Diskussionen bygger vidare på den debatt vi tidigare lyft i vår krönika om tredjepartsplattformar och på reaktionerna från svenska gymägare och operatörer under hösten.

Från telekom till träningsgolv

Filip Wiqvist tog över som vd för Bruce i december 2024, efter flera år inom telekom och cleantech. Han beskriver uppdraget som både lockande och utmanande: ett bolag med stark tillväxt men en marknad i obalans.

“Vårt erbjudande var för bra för att vara sant för medlemmarna – men inte tillräckligt hållbart för studiorna. Vi behövde hitta balansen igen,” säger han i podden.

Inspelning i en poddstudio på ett hotellrum i Stockholm

Bruce är en del av Bond Health Group, som även omfattar STC och Aspire Health Hub. Tillsammans vill de nå olika målgrupper inom träning och hälsa – men med samma grundidé: att få fler människor i rörelse.

Plattformarna som förändrar spelplanen

Wiqvist ser tredjepartsplattformar som en naturlig del av branschens digitalisering, men också som något som kräver ansvar.

“Vi vill vara en möjliggörare, inte en konkurrent. Magin händer fortfarande på träningsgolvet,” säger han.

I podden diskuteras hur aggregatorer kan stärka små studios genom att driva trafik – men också riskerna när beroendet blir för stort.

En global trend – med svenska utmaningar

Tredjepartsplattformar är inget isolerat svenskt fenomen. Liknande modeller har påverkat allt från restaurangbranschen (Foodora, Uber Eats) till hotell (Booking.com) och musik (Spotify). Gemensamt för dessa marknader är frågan om makt och marginaler: vem äger kunden – och vem sätter villkoren?

I podden drar Wiqvist paralleller till den utvecklingen, men betonar samtidigt att balansen mellan plattform och partner måste vara hållbar. När ersättningsnivåer, villkor och kundrelationer tippar åt ena hållet blir modellen snabbt svår att försvara – men när den fungerar kan båda sidor vinna.

En marknad i förändring

Samtalet kommer mitt i en tid där tredjepartsapparnas roll utmanas.
För ett par månader sedan valde Friskis & Svettis att lämna Bruce med verkan vid 31 december, med motiveringen att de ville prioritera den egna medlemsrelationen. Beslutet väckte reaktioner och satte fingret på frågan om ägande, värde och transparens i träningsbranschen.

Internationellt har ClassPass kritiserats för sina ersättningsnivåer och för att lojaliteten riskerar att flytta från gymmet till appen. Bruce menar dock att deras modell skiljer sig, med större transparens och bättre balans mellan parterna.

“Vi måste skapa värde – inte beroende”

En central fråga i podden är vem som egentligen äger kunden.
För Wiqvist är svaret tydligt:

“Upplevelsen och magin skapas i gymmet. Vi ska göra det lättare för människor att hitta dit – inte ta över relationen.”

Han lyfter också behovet av större öppenhet mellan aktörerna:

“När vi förändrar något i modellen måste vi förklara varför. Det skapar trygghet och förtroende.”

Lyssna på hela samtalet

I avsnitt 176 av Sweaty Business Podcast pratar vi om:

  • Hur tredjepartsappar påverkar träningsmarknaden
  • Bruces förändringar under 2025
  • Skillnader och likheter mot ClassPass
  • Paralleller till musik-, hotell- och restaurangbranschen
  • Och frågan alla ställer: vem äger egentligen kunden?

Lyssna på Sweaty Business Podcast avsnitt 176 där Bruce Studios vd Filip Wiqvist delar sina insikter om tredjepartsplattformarnas roll i träningsbranschen, vad som ligger bakom Bruces förändringar och hur balansen mellan innovation och oberoende kan bevaras.


Avsnittet hittar du där poddar finns – på Spotify eller direkt här via vår sajt.