Det amerikanska sportmärket Under Armour har bromsat det svenska e-handelsbolaget Icaniwills intåg på en rad nyckelmarknader, däribland USA, Kanada och Mexiko. Detta genom att det förstnämnda bolaget äger varumärket ”I Will”. Nu har parterna dock nått en förlikning och sopat undan hindren för att samexistera på marknaderna.
”Det är en viktig nyckel för att vi ska kunna fortsätta växa globalt. Vi är jätteglada att äntligen ha den här förlikningen på plats”, säger Gustaf Ollas, Icaniwills grundare och vd.
Icaniwill startades 2015 av Gustaf Ollas och tillverkar sportkläder för försäljning via nätet. Bolaget har hittills inte tagit in något externt kapital, utan vuxit organiskt till en omsättning på dryga 27 miljoner kronor i fjol med en vinst på 2,6 miljoner kronor.
I och med att möjligheten till försäljning på nya marknader öppnar upp sig är Icaniwill redo för en snabbare expansion med nytt kapital genom en nyligen avslutad investeringsrunda. Leder rundan om 4 miljoner kronor gör bland andra affärsängeln Alexander Hars, grundare av rabattjänsten Let’s Deal, tillsammans med Klarna-veteranerna Mikael Wintzell och Sïmon Saneback genom duons riskkapitalbolag Wellstreet.
”Jag har varit i kontakt med flera olika investerare sedan starten, men har aldrig känt ett behov av att bara ta in pengar. Det har varit viktigare att hitta folk som kan komma in och bidra med erfarenhet och nätverk. Där tycker jag att vi har hittat en väldigt spännande mix”, säger Gustaf Ollas.
Med pengarna ska bolaget öka marknadsföringsinsatserna och växa på personalsidan – dagens sju anställda ska bli dubbelt så många inom 18 månader.
”Vi kommer förutom att anställa mer personal lägga mycket av pengarna på marknadsföring. Vi utvärderar löpande vart varje investerad krona ger mest avkastning och fortsätter att följa utvecklingen inom sociala medier noga”, säger Gustaf Ollas.