Träningsinfluencern Hanna Öberg lanserar egen träningsapp

Nära 2 miljoner människor följer träningsprofilen Hanna Öberg på Instagram, där hon med hög frekvens postar träningsvideos. Nu lanserar hon egna träningsappen – OWNU.

Bolaget bakom, Oberg fitness, omsatte 10,6 miljoner kronor förra året och gjorde en vinst på 5 miljoner kronor. Intäkterna kommer från bland annat sponsorsamarbeten och försäljning av olika träningsprogram.  Bolaget startades av Hanna Öberg tillsammans med Alexander Nordström, som är vd.

Nu gör bolaget sin största satsning hittills. I snart ett år har de jobbat på att ta fram träningsappen OWNU som bygger på en prenumerationstjänst. Målet är att “utmana de stora jättarna på området”. Vilka de är vill Alexander Nordström inte kommentera, men säger i en intervju med Breakit: ”de känns ofta som väldigt generiska tjänster”.

Målgruppen för Hanna Öberg är unga tjejer.

“Genom min yrkesroll har jag fått en nära och genuin relation till mina följare som de flesta också har ett stort intresse kring träning och hälsa. Jag tror att det har gett mig en bra förståelse för vad målgruppen efterfrågar när det kommer till en sådan här typ av tjänst, vilket gjort att vi har kunnat arbeta väldigt kundcentrerat när vi tagit fram OWNU, kommenterar Hanna Öberg.