Actic lanserar en ny plattform, varumärkesstrategi och identitet skapad av kommunikationsbyrån NORD DDB. Med ett mer modernt, aktivt och inspirerande uttryck – grundat på insiktsbaserad research och kunddrivkrafter – vill Actic skapa ett mer emotionellt drivet varumärke som får människor att träna för att få ut mer av livet.
–”Vår kompetens och kunskap för vad som krävs för att våra medlemmar ska kunna få ut mer av livet genom träning har alltid funnits där. Men vår identitet gav oss inte den auktoritet och trovärdighet som vi behöver. Det NORD DDB utvecklat tillsammans med oss har landat precis rätt i vad vi vill stå för framåt”, säger Sofia Brandberg Chief Marketing Officer på Actic.
Den nya strategiska riktningen, ett resultat av djupgående drivkraftsanalyser, intervjuer och konsumentinsikter, lägger vikten på det människor får ut av livet genom att träna och ger Actic en tydlig position inom den tränings- och resultatfixerade kategorin.
– ”Vi har efter en lång insiktsfas landat i att den bredaste drivkraften i träningskat- egorin inte är det som är kategorikonventionen – nämligen att det är kul med träning. I realiteten har det, genom kvantitativa och kvalitativa studier, visat sig motsatsen – att den starkaste drivkraften istället är att få energi och kraft till andra saker i livet. Vare sig det är att skriva en tenta, orka med sitt jobb, ha en kropp som klarar ett långt liv eller orka leka med barnbarnen. De som tränar hos Actic är helt enkelt de som tränar för att få ut mer av livet, inte tränar för träningens skull. Den insikten har varit utgångspunkten i det varumärkesstrategiska och kreativa arbete som vi och NORD DDB gemensamt gjort under hösten och vintern. Varumärkesstrategin kommer att levandegöras av Actic i kommunika- tionen men framförallt i kundmötet på Actics tre arenor – gymmen, utomhus och digitalt”, fortsätter Sofia Brandberg.
Plattformen, som lanserades i mars 2021, strävar efter att ge Actic ett mer modernt, seriöst och professionellt uttryck utan att tappa fokus på människan. Resultatet är en avskalad och ren identitet, utan gymvärldens typiska signalfärger, som ger utrymme för det mänskliga uttrycket och värmen.
– ”Att få jobba med ett varumärke som Actic, som verkligen jobbar för att förbättra folkhälsan hos alla känns helt fantastiskt. Det är också inspirerande att få jobba med en kund som förstår vikten av identitetsarbetet och hur det måste ha en närvaro överallt”, säger Elin Jansson, Senior Designer på NORD ID.
Den nya plattformen och identiteten har börjat att rullas ut i både ägda och köpta kanaler. Under 2021 påbörjas även arbetet med utveckling av Actics kommande gym som självklart ska vara i linje med nya identiteten. Bakom det arbetet står arkitektbyrån Koncept. Under senare halvan av 2021 kommer det nya kommunikationskonceptet Träning för livet lanseras vidare genom flera kanaler och samarbeten. Bakom den står NORD ID/NORD DDB.