Är dina planer att lyfta ert gyms PT-verksamhet till nästa nivå? Men du vet inte riktigt vad som är nycklarna till framgång? Ta en titt på denna snabbguide.
Här följer 5 viktiga delar som behöver falla på plats:
Del 1
Som alltid börjar en satsning med att hitta rätt ”paketering”. Här gäller det att fastställa innehåll, villkor och priser.
Välj ett eller flera av följande program:
Målbaserade program
Här finns ingen fast lösning utan alla klienter har olika förutsättningar och mål – insatserna skräddarsys tillsammans med klienten till 100%.
Regelbundna program
Här köper klienten fasta träffar med sin PT exempelvis 1 ggr/vecka, 2 ggr/vecka eller 3 ggr/vecka.
Sporadiska program
Den paketering som oftast används ute på gymmen (utan att det behöver vara rätt) där klienten köper paket som exempelvis 10 ggr, 20 ggr eller kanske 50 ggr. En del ger då rabatt – ju fler gånger desto lägre pris per tillfälle. Dessa PT-tillfällen utnyttjas oftast ganska sporadiskt av klienten. Egentligen ingen bra modell.
Del 2
Nu gäller sett att bygga sitt varumärke och accelera kring alla marknadsaktiviteter. För utan ”leads” sker ingen försäljning av PT-program. Försök att planera in minst 12 effektiva marknadsaktiviteter (en mix av digitala och fysiska) för att hitta intressenter – vilket kan inkludera exempelvis bemanna PT-receptionen, mingla med medlemmar, erbjuda workshops.
Del 3
Dags att agera inom sälj – ta kundens intresse till att faktiskt köpa ett program. Enklast försäljning sker om kunden gillar er som person, får förtroende för er kunskap och vet att ni är en expert då ni tidigare har lyckas med andra klienter.
Sälj genom att använda denna modell:
a. Ställ väl uttänkta frågor där kunden får prata om sig själv och sina önskemål.
b. Gräv djupare och fråga ”varför” det är viktigt för kunden att uppnå dessa resultat.
c. Förklare hur du kan lösa deras problem – var konkret och sätt en tidsplan.
d. Lägg fram två olika alternativ, förklara vad som ingår, hur mycket det kostar och betalningsalternativ.
Ställ sedan frågan – vilket alternativ passar dig bäst?
Del 4
Genomförandet av själva PT-passet måste tänkas igenom – hur kan ni leverera en ”wow-upplevelse”. Att jobba praktiskt med klienten är självklart viktig men underskatta inte den teoretiska utbildningsdelen. Sikta alltid på att, på olika sätt, successivt lyfta klientens kunskapsnivå. Detta gör att klienten får ett enormt förtroende för sin PT och känner att de får full valuta för sina pengar.
Del 5
Att jobba med en klient är en process som även självklart kräver kundvård och support. Bäst lyckas du därför om ni kan ha en dialog med klienten även utanför själva PT-leveransen. Tänk igenom hur denna kommunikation ska struktureras. För det finns massor av klienter som köpt olika PT-paket som av olika anledningar aldrig utnyttjas till fullo. Det är upp till alla som verkar som en PT att göra allt man kan för att undvika detta.