Anna Stålnacke: ”Jag vill alltid utvecklas för att se hur bra jag kan bli”

Anna Stålnacke

Träningsprofilen Anna Stålnacke driver nio gym under varumärket Gymmet, den populära träningsappen Xshapes och har ett av Sveriges största fitnesskonton på Instagram. För Sweaty Business berättar hon om sina personliga drivkrafter och nycklarna till framgång inom träningsbranschen – men att hon och maken egentligen är ganska dåliga entreprenörer.

Trots ett fullspäckat arbetsschema kommer snabb respons från Anna Stålnacke på frågan om en intervju. ”Vad roligt att ni vill ha med mig!” – men hon ber att vi ska vänta någon vecka tills det lugnat ner sig lite. Just då har hon, maken Fredrik och deras team nyligen slagit upp portarna till Gymmet i Gällivare, den nionde anläggningen i parets gemensamma företag.

När vi sedan hörs igen har familjen, som också består av tvååriga dottern Maya, den franska bulldogen Kärstin och en bebis på väg, äntligen landat i lägenheten i Marbella där de ska vara i drygt en månad. Jobbet kan de fortfarande sköta på distans, men nu ser de fram emot ett skönt miljöombyte.

– Vi brukar egentligen vara här under en ännu längre period under vinterhalvåret, men nu har det varit så intensivt att vi inte har kunnat resa tidigare, säger Anna.

Mycket att stå i verkar det i och för sig alltid vara för entreprenören och träningsprofilen Anna Stålnacke. I slutet av 2012 hade hon nyligen träffat sin blivande make Fredrik, som drivit Gymmet i Kiruna sedan 2002. De bestämde sig för att tillsammans öppna ytterligare en anläggning, Gymmet i Luleå. Då var Anna 23 år, hon tränade mycket och gärna men hade ännu ingen arbetserfarenhet inom träningsbranschen.

Vad var det som lockade med att driva Gymmet?

– Jag ville se mer kvinnor i gymmen! Jag och Freddan tänker både väldigt lika och samtidigt olika. Han kom från styrkelyftsvärlden och när vi träffades var en stor majoritet av medlemmarna män, bara runt 10 % kvinnor. Jag sporrades av att vi skulle ta in fler maskiner som tilltalade kvinnor, arrangera träningsträffar för bara kvinnor, och så vidare. I dag är fördelningen en helt annan, vi har runt 40 % tjejer. Som affärspartners kompletterar vi varandra väldigt bra – och vår gemensamma grund är att vi vill skapa gym som sticker ut. Vi har alltid haft fokus på riktigt bra utrustning, den som tidigare bara funnits på typiska byggargym. Det blev vår nisch, som gjorde oss unika.

Men för tio år sedan var det inte bara få kvinnor som hittade till Gymmet, det var ovanligt att se tjejer på ”vanliga” gym som tränade riktigt tung styrketräning. Annas egen träning utvecklades också mycket under den här perioden.

– Jag började styrketräna som 15-åring men då var det med fokus på att hålla mig smal, en på många sätt osund inställning med hård träning, för lite mat och väldigt få vilodagar. När jag träffade Freddan reagerade han på att jag till exempel valde bort kolhydrater när vi skulle äta tillsammans. ”Tränar du så måste du också få i dig energi”. Jag som just då kände att jag stod stilla i min utveckling tog till mig av hans ord, och när jag började äta mer så kom också resultaten väldigt snabbt. Jag utvecklade mer muskler och blev starkare. Det sporrade mig!

Bild: Anna Stålnacke

I samma veva hittade Anna till Bikini Fitness, en form av kroppsbyggning där de tävlande bedöms för helhetsintrycket av deras kroppars fysik och utseende. För någon som tidigare haft svårt att hitta balans i träning och kost, kan det anses problematiskt att tävla i en gren som kräver stenhård disciplin med kaloriräkning och utseendefokus, men för Anna var det snarare tvärtom.

– Jag motiverades av att bli så bra som möjligt, att bygga muskler och hela tiden utvecklas. Och då insåg jag att det enda långsiktiga var att jobba hårt men smart. Jag kunde inte gå på strikt diet och vara i tävlingsform hela tiden utan behövde offseason-perioderna mellan tävlingarna med mer mat och vila för att ge kroppen möjlighet att återhämta sig.

Hård träning som är enkel att följa

Anna startade sitt Instagram-konto i samband med att hon klev in i Gymmet-verksamheten och anläggningen i Luleå öppnades. De första åren låg följarantalet runt några tusen, men det tog fart på riktigt när Gymmet expanderade till Stockholm 2015. Det var också samtidigt som Anna gjorde sin tävlingssatsning.

– Från början kom de flesta följarna från Kiruna- och Luleå-området, som ville hänga med i utvecklingen av Gymmet. Sen kom det många som var intresserade av mitt tävlande, och de båda delarna växeldrog varandra så att mitt konto växte väldigt snabbt.

Anna hade också hunnit utbilda sig till personlig tränare och kostrådgivare och i takt med att hennes Instagram-konto växte, drog hon igång sin onlinecoachning. I dag, åtta år senare har Anna nästan 300 000 följare. En del har hängt med sedan starten men många har både lämnat och ännu fler tillkommit i takt med att Annas liv förändrats och verksamheten utvecklats.

– Jag frågade mina följare för ett tag sen hur många som visste eller kom ihåg att jag har tävlat i Bikini Fitness (nu är det ändå 6-7 år sen mina sista tävlingar) – och det var bara runt 30 procent! Nu är målgruppen främst kvinnor, många mammor, i min egen ålder och lite äldre som vill hitta en bra balans i sin träning och kost. De vill träna hårt, men med enkla och smarta upplägg.

Egen träningsapp

Hård träning som är enkel och inspirerande att följa är också grunden till appen Xshapes, som är Annas vidareutveckling av sin onlinecoachning som tidigare baserades främst på pdf-träningsguider. Appen lanserades för två år sedan, efter ett år av utveckling – men det var inte ett steg som kom helt självklart.

– Jag tog in ett gäng offerter men tvekade. Det var dyrt och jag blev osäker på om jag skulle få det jag sökte. Så jag la det åt sidan ett tag men plockade upp bollen igen för drygt tre år sen. Fredrik peppade mig, så jag chansade! Tur i oturen så frigjorde även pandemin en hel del tid som vi vanligtvis lagt på gymmen. Vi anlitade ett företag som utvecklade alla funktioner för programmen, övningarna, registrering av vikter etcetera. Sen filmade, fotade och skrev vi allt material själva och la in det i appen.

Men att bygga upp en app från grunden visade sig vara allt annat än lätt.

– Jag var naiv och tänkte att ”det kan väl inte ta så lång tid”, men helt ärligt – hade jag vetat hur mycket jobb det ligger bakom en app som den här så hade jag nog inte gjort det… Tack och lov har det gått väldigt bra. Numera har vi två anställda utvecklare på heltid och ett helt team som jobbar med appen, bland annat ett gäng coacher utöver mig. Det finns såna möjligheter med en app. Kommunikationen med kunderna och spännande funktioner att utveckla. Vi sporras av att hela tiden förbättra produkten så att kunderna känner att de har allt samlat på ett ställe. Nu har vi till exempel sett att en del kunder behöver komplettera med andra appar kring för att få allt de vill ha kring kosten. Så det är vad vi fokuserar på i utvecklingen just nu.

Bild: Xshapes App

Presterar bäst under press – men viktigt med balans

Anna fördelar sin tid med ungefär 60 procent arbete för Xshapes och 40 procent för Gymmet. Instagram-kontot ser hon inte som ett eget affärsben. Hon gör inga betalda samarbeten utöver marknadsföringen för sina verksamheter, det är en kanal där hon publicerar det hon känner för i stunden.

– Instagram har varit en jätteviktig marknadsföringskanal vid uppstarten av våra gym, men i dag tror jag inte att intresset för Gymmet skulle påverkas nämnvärt om jag drog ner närvaron på mitt konto. Det är många som inte ens känner till att jag är en av ägarna, eftersom jag inte är lika synlig på plats längre nu när vi har så många gym. Xshapes å andra sidan är mer förknippat med mig, där skulle det nog märkas mer om jag inte var lika aktiv i sociala medier längre.

I dagsläget finns dock inga planer på att dra ner på någon del av verksamheten eller aktiviteten på Instagram. En fråga som ligger nära till hands är hur Anna hinner med allt?

– I grunden är det nog tack vare min syn på livet. Jag drivs av att hela tiden utvecklas men jag sätter inte orimliga krav, varken i jobbet eller privat. När det är många bollar i luften så måste du också komma till en punkt där du kan släppa saker, tänka att det är bra nog. Vi hinner inte vara på alla anläggningar samtidigt, men istället har vi jättebra personal som sköter arbetet på plats. Om jag bara hinner hälften av min att-göra-lista en dag så är jag inte ledsen över det. Och så gillar jag ju att ha mycket att göra. Jag jobbar och presterar bäst under lite press, det var likadant i skolan då jag ofta väntade till sista stund med att plugga inför proven.

Bild: Anna och dottern Maya

Att kunna känna att det du gör är ”good enough”, är det något du alltid har kunnat – eller är det något du har lärt dig på vägen?

– Jag satte högre press på mig själv förut. Under två perioder i uppbyggnaden av våra företag har jag haft svåra, stressrelaterade migränattacker. Skillnaden nu är att jag kan ta hand om kroppens signaler på ett bättre sätt. Att bli mamma har såklart gett mig nya prioriteringar, men jag tror främst att jag lärt mig hantera stress bättre just för att jag har insett att om jag ska kunna göra allt jag vill så måste jag ha en bra balans. Förut hade jag svårt att ta så lite som en vilodag. Nu var det inga problem att lägga in en vilovecka medan Gymmet skulle öppna i Gällivare. Att vara borta från träningen i en vecka gör ingen skillnad i det långa loppet, men en ständigt för hög stressnivå kan aldrig sluta bra.  

”Det som kräver mycket ger också den största belöningen”

I en intervju i Afterworkout-podden från 2021 nämner Anna att hon egentligen aldrig har tyckt att de ska öppna så många gym, att det räcker gott och väl med de anläggningar de har, men att Fredrik har drivit på och då har hon också varit med på tåget. Anna skrattar när hon påminns om det uttalandet.

– Och nu tror jag faktiskt att det börjar räcka även för Freddan! Han har insett att det är rätt härligt att kunna vara lite ledig ibland också… Men en till två anläggningar till blir det säkert ändå!

Anna Stålnacke och Fredrik Gunnelbrand

Vad är då drivkraften till att vilja öppna fler gym, när ni också kunde ha nöjt er med färre?

– Det är samma typ av driv som jag känner med min träning. Jag vill alltid utvecklas för att se hur bra jag kan bli. Vi brukar skoja om att vi är ganska dåliga entreprenörer eftersom vi aldrig lägger tid på budgetar, struktur och långsiktig planering – vi gör det som är kul. Och vi älskar att öppna en ny anläggning för att försöka göra den så bra det bara går – och att få höra från kunderna att de är glada över att vi är där. Det är en kick att försöka överträffa oss själva. Nu senast när vi öppnade i Gällivare så kom hela teamet in och körde stenhårt för att få klart allt. Det känns fantastiskt när man äntligen är över puckeln, får se resultatet och vet att man har grejat det tillsammans. Det som kräver mycket ger också den största belöningen!  

Vad är det svåraste med att vara egenföretagare?

– Att det inte går att klona sig och vara överallt! Men jag har som jag varit inne på tidigare också blivit bättre på att släppa saker och att ha anställda som kan fixa där jag själv inte är. En nyckel till att växa verksamheten har varit att jag och Freddan har sett våra styrkor, och sen kunnat komplettera teamet med de egenskaper och kunskaper vi saknar.

Kortsiktiga mål – både i träningen och som företagare

Just nu bygger paret Stålnacke Gunnelbrand ett nytt hus från grunden hemma i Luleå, de har en liten dotter på drygt två år och nästa barn väntas i juni. När mycket är på gång privat, måste även verksamheten spegla det. För balansens skull.

–  Just nu fokuserar vi på att förvalta och förbättra det vi har i verksamheterna, snarare än att skapa nytt. Och för egen del så förbereder jag mig mentalt och fysiskt för att hålla mig så stark som möjligt genom graviditeten.

Anna tränar själv utifrån programmen i Xshapes-appen. Det är renodlad styrketräning med mycket fria vikter och baslyft. Hon älskar den tunga och tuffa träningen där hon sporras av att hela tiden klara mer än hon trodde var möjligt. Som gravid har hon dragit ner på vikterna och plockat bort en del övningar, men får ändå en hel del kommentarer kring om hon verkligen ska träna på det sättet hon gör.

– När jag får frågor från andra kvinnor som är genuint intresserade av att lära sig mer om hur styrketräning och graviditet går ihop, då blir jag bara glad. Sen finns det de som till exempel tycker att jag är dum i huvudet som lyfter 100 kilo i marklyft. Det man måste komma ihåg då är att för mig är det en relativt lätt vikt eftersom jag vanligtvis lyfter 130 kilo. Att träna under sin graviditet är inte farligt snarare tvärtom men vi måste alltid utgå från individens nuläge och bakgrund när det kommer till upplägg. 

Efter förlossningen ser Anna fram emot att bygga upp kroppen igen för att kunna sätta nya mål framåt. Men att planera långsiktigt är inte hennes grej. 

– Jag älskar kortsiktiga mål, både i träningen och i företagandet. Jag kan inte vara för långt fram, jag fungerar inte så. I träningen har jag alltid kört väldigt varierat med kortare delmål, det kan till exempel vara en övning där jag vill uppnå en viss vikt eller ett antal repetitioner, eller ett fokusområde som att bygga upp benen eller liknande.

Och om jag frågar var verksamheten är om 5 år…?

– Så har jag ingen aning, haha! Jag har visserligen blivit lite bättre med åren på att sätta mer långsiktiga mål. Men när jag säger att vi inte ska öppna några fler gym under den närmsta framtiden, så kan det fortfarande betyda att vi drar igång redan om ett halvår. Vi går på känsla istället för att haka på lättsvängande trender, och det har hittills funkat väldigt bra för oss. Jag tror stenhårt på att göra det en genuint brinner för, det lyser alltid igenom!

Anna Stålnacke

Bor: Luleå (där hon och familjen just nu bygger ett nytt hus) samt lägenhet i Marbella.

Familj: Maken Fredrik, dottern Maya, en bebis på väg och hunden Kärstin.

Gör: Driver Gymmet med nio anläggningar runt om i landet, träningsappen XShapes och träningsklädesmärke med samma namn.   

Instagram: https://www.instagram.com/annastaalnacke

Anna om sina framgångsfaktorer som träningsentreprenör:  

”Jag tror stenhårt på att göra det en genuint brinner för istället för att haka på lättsvängande trender. Vi utgår inte från marknadsundersökningar eller liknande för att ta del av vad nästa stora grej är, utan vi tittar på våra kunders feedback, vad vi själva brinner för och vad som kan förbättras i det vi redan har. Det har drivit oss framåt på ett hållbart sätt.”

”Mixen av Gymmet-medlemmarna är väldigt stor, vi har alla från 15-årige Olle till 80-åriga Agda. Från början var det mest grabbar, sen kom tjejerna som gillade att träna riktigt hårt. Nu är alla där – och det är en mycket fin gemenskap mellan kunderna. De som inte har tränat så mycket förut blir peppade och får tips av de mer rutinerade. Så trots att många som tränar på Gymmet är hardcore så vågar sig ändå många nybörjare dit. Vid öppningen av de olika anläggningarna har de som haft förutfattade meningar kunnat komma in och snacka lite med mig och Freddan – geneoch insett att vi är ett familjeföretag som brinner för att träning ska vara tillgängligt för alla. Det har hjälpt till att skapa den goda och familjära stämningen.”