Känslan just nu hos både operatörer och leverantörer i gymbranschen är att en vändning är nära förestående. Och det är underbart. Det innebär att den panik som spridit sig hos gymmedlemmar runt om i Sverige som frös och/eller avslutade sina medlemskap i samband med starten på Corona nu börjar lägga sig.
Men det innebär inte att de kunder som tillfälligt eller permanent lämnat sitt gym kommer att återvända per automatik. Nu gäller det att vi alla aktivt arbetar för att vinna tillbaka kunder, skapa lojalitet och förenkla jakten på helt nya medlemmar.
Här är tre konkreta tips från NG Dialogue på hur du gör dig redo för att fylla ditt gym med medlemmar när tiden är mogen:
1. Förenkla winback-processen
Investera i ett digitalt verktyg från en byrå som hjälper dig kommunicera winback-erbjudanden med en personlig touch till dina gamla medlemmar. Du har kundernas kontaktuppgifter och de är i allra högsta grad affärsrelevanta så se till att de får ett erbjudande som de kan tacka ja till på stående fot.
2. Remarketing och marketing automation
Man brukar säga att konsumenten behöver se samma budskap sju gånger för att säga ja. Därför är det viktigt att du förbereder kampanjer i sociala medier som du kommunicerar ut till rätt målgrupp i rätt kanaler vid rätt tidpunkt.
3. Använd befintliga medlemmar för att rekrytera nya
Oavsett vad du säljer så medför det trovärdighet när en tredjepart förespråkar din produkt eller tjänst. Se till att du skapar en grupp ambassadörer av dina allra trognaste medlemmar och be dem om hjälp att rekrytera sina vänner, kollegor och liknande. Involvera den här gruppen i planering och utveckling av kampanjer för att generera en känsla av samhörighet och ägandeskap. Ge dem ett incitament och ordentliga digitala verktyg (content, plattform, assistans) för att kunna hjälpa dig.
Hoppas att ovanstående tips kan hjälpa dig komma tillbaka på fötterna så snart som möjligt. Om du behöver fler tips eller information om hur ett upplägg kan se ut hos NG Dialogue så finns de till hands helt kostnadsfritt.
Glöm inte att det är mycket enklare och billigare att vinna tillbaka gamla medlemmar än att försöka vinna nya.