Hälsoappen Twiik tar in nytt kapital och värvar tungt till styrelsen

0
334

Twiik är en digital plattform som används av gym, företag och hälsocoacher. Där kan de erbjuda exempelvis hälsokartläggningar, träningsupplägg och utmaningar.

Det går till exempel att prenumerera på träningsupplägg från profiler som Armand Kranjc och Simon Sköld. Nu tar bolaget in 3 miljoner i riskkapital för att fortsätta växa, planer finns för att ta in ytterligare kapital senare under året. I en intervju med breakit kommenterar företagets vd Anders Gran:

“Under 2018 låg vårt allra största fokus på att fokusera vår affär runt den skalbara self-service-tjänsten i Twiik, vilket vi ser ger positivt gensvar från marknaden.”

“Jämfört med 2017 nära femdubblade vi omsättningen – en trend som hållit i sig under 2019.”

I dagsläget närmar sig Twiik enligt egen uppgift 500 000 användare. Nysläppta siffror för förra året visar en omsättning på 1,6 miljoner kronor och en förlust på 2,8 miljoner.

“Lönsamhet på månadsbasis finns inom räckhåll, men i dagsläget fokuserar vi främst på tillväxt,” säger Anders Gran och fortsätter:

“Det handlar om att ta marknaden helt enkelt, med volymen kommer också lönsamheten” 

I samband med den nya finansieringsrundan kliver Karl Eklöf, ägare och vd på Stadium, serieentreprenören Mårten Öbrink och Izettle-veteranen Björn Lindberg in i styrelsen.

Under förra året och första halvåret i år har Twiik tecknat avtal med bland andra Friskis & Svettis och Fitness24Seven.

Bland ägarna finns bland annat landslagsstjärnorna i fotboll Pontus Jansson och Robin Olsen och Djäkne Startup Studio.