Byrån BAD Social Media bildades under förra året med siktet inställt på att hjälpa företag nå ut på ett professionellt sätt via sociala medier. Sweaty Business träffade vd Andreas Desai för ett samtal om trender i sociala medier.
BAD Social Media arbetar med kunder i en uppsjö av branscher och några av dessa finns i gym/träningssektorn och det finns ett par gemensamma nämnare för många av företagets kunder.
Varför drog ni igång Bad Social Media?
– För att många företagare som experter på sitt skrå har insett att de behöver kommunicera strategiskt på sociala medier. Men de saknar tid, kompetens eller intresse för att kunna sköta det själva. Vi erbjuder samtliga komponenter för att maximera företagens potential i sociala kanaler.
Vilka är ni som ligger bakom byrån?
– Vi är tre stycken i kärnteamet:
Jag, Andreas, har huvudfokus på affärs- och strategiutveckling och har mångårig erfarenhet inom bolagsstyrning, försäljning och marknadsföring.
– Sedan har vi Rebecka Auralinna, Digital Marketing Specialist. Hon projektleder, analyserar data, skriver texter och hanterar annonser åt våra kunder.
– Slutligen har vi Mattias Björlevik som är fotograf och filmare.
Vilka anser du vara de vanligaste misstagen företag i vår bransch gör kring sociala medier?
– Jag tänker spontant på dessa tre: Man tar det inte på tillräckligt stort allvar. Man tänker inte igenom syften, målgrupper och önskat utfall och att man har fel förväntningar på resultat och på personen som sköter arbetet.
Vilka är dina tre bästa tips för att ha en bra närvaro på sociala medier idag?
– Tänk till kring syfte, målgrupp, budskap och önskad reaktion på samtliga inlägg. Det handlar om att formulera rätt budskap, i rätt kanal till rätt målgrupp.
Ser ni några tydliga skiftningar/trender på senaste gällande sociala medier?
– TikToks användare blir allt äldre, vissa sociala medier konsumeras mer som en streamingtjänst och att Instagram är ”spindeln i det digitala nätet” idag. Det som webben var för 5 år sedan.
Varför kan det vara en bra idé att outsourca hanteringen av sociala medier (helt eller delvis)?
– Det krävs många olika kompetenser för att kunna ha en bra närvaro online. En enda person kan inte ha all den kompetensen (eller tiden). En byrå arbetar med många olika branscher och kan därmed korsbefrukta. Det blir ofta mycket billigare (och bättre) att använda en byrå istället för att anställa en Social Media Manager.