Efter att under 2024 ha öppnat 42 nya träningsstudios globalt har Melbourne-baserade träningskedjan Body Fit Training (BFT) tydligt visat sin nästa globala expansion genom att teckna ett masterfranchiseavtal i Skandinavien. Där man har satt upp ambitösa tillväxtplaner.
BFT erbjuder 50-minuters styrketräningspass i gruppträningsformat ledda av välutbildade tränare. Master franchiseavtalet för Skandinavien har tecknats med norrmannen Tage Flugeim, som tidigare framgångsrikt lanserat Los Angeles-baserade varumärket Barry’s Bootcamp i Skandinavien.
Flugheim kommer att fokusera på utrullningen av BFT från augusti med planer på att öppna studios i Oslo, Stockholm och Köpenhamn inom det närmsta året. Tanken är att dessa ska fungera som flaggskeppsstudios för varje land för att attrahera sub-franchisetagare och bygga nya partnerskap.
Målet är att ha etablerat minst 30 BFT-studios över hela regionen inom de kommande 10 åren. Det initiala fokuset är på Norge, Sverige och Danmark, men avtalet omfattar hela Skandinavien inklusive Finland och Island.
”BFT kryssade alla rutor för mig på grund av kvaliteten på träningen, det unika tillvägagångssättet för styrketräningspassen, den genomtänkta programmeringen, fokuset på människan och den inbjudande, inkluderande atmosfären,” säger Tage Flugheim.
Sålde till Xponential Fitness
BFT grundades 2017 av högpresterande tränaren Cameron Falloon, Richard Burnet och Hamish McLachlan. Efter fyra år såldes franchisens immateriella rättigheter utanför Australien, Nya Zeeland och Singapore till amerikanska Xponential Fitness Inc för 60 miljoner dollar.
Samtidigt blev grundarna master franchisetagare för BFT på alla territorier utanför Nordamerika.
BFT:s modell med progressiva konditions- och styrkebaserade klasser har visat sig attraktiv för träningsentusiaster över hela världen. Varumärket öppnade nyligen (mars) sin 300:e studio och intäkterna från studiorna växer för närvarande med cirka 10 procent årligen jämfört med föregående år.
Om marknaden uppe i norr säger Flugeim: ”Skandinaver har en stark hälsokultur. Över 20 procent av befolkningen är medlemmar i en träningsstudio eller gym. Vår ekonomi är generellt sett mycket bra och vi är villiga att betala för kvalitetsprodukter. Efter 15 år av att utveckla Barry’s på den skandinaviska marknaden vet jag att skandinaverna uppskattar utländska fitnessvarumärken. Vi ser upp till USA, Storbritannien och Australien, och att introducera BFT:s kultur, historia och högkvalitativa träningspass i vår region kommer passa perfekt för marknaden.”
Richard Burnet, som också är direktör och VD för BFT International, säger att företaget kommer vara i goda händer med Flugheim och hans team:
”Han är en erfaren aktör och har haft stor framgång med att etablera Barry’s i Skandinavien,” säger han och fortsätter: ”Boutique-fitnessutrymmet är fortfarande relativt nischat över hela regionen vilket skapar en enorm möjlighet för BFT att etablera sig där. Skandinaverna är passionerade och engagerade i sin träning, så vi vet att de kommer omfamna vår unika modell och vi ser fram emot att stödja Tage och hans team i att föra BFT:s produkt till så många städer som möjligt.”