”De är unga, de är kvinnliga och de gillar att träna på tisdagar”, så sammanfattar Lizzie Broughton, Insights Manager hos ukactive, resultaten från organisationens första undersökning av boutique-fitnessmarknaden
Nya insikter från från ukactives rapport – Global Boutique Trends (2018 edition) – lyfter fram demografi och beteenden som driver boutique-boomen i metropolerna London, New York, Los Angeles och Mexico City. Rapporten bygger på data som samlats in via mjukvaruföretaget zingfit, som analyserats av ukaktives forskningsinstitut i London, från ett urval av en miljon kunder och fem miljoner passbokningar.
Teamet tittade på vilka som deltar i boutique-fitnessklasser, när de bokar och går på klasser och var de kommer ifrån. Trots att den traditionella uppfattningen av boutiques är kvinnodominerade miljöer – tänk yoga och spinning – är omfattningen av kvinnornas inflytande på sektorn överraskande. ukactives forskare fann att mer än 80 procent av boutique-fitnesskunderna är kvinnliga i tre av de fyra städerna i studien – en överväldigande siffra som framhäver den starka efterfrågan bland kvinnor för boutique-fitnessklasser.
Lunchträning
Studien identifierade också London som högborgen för lunchträning – nästan 20 procent av klasserna i London äger rum under lunchen, jämfört med mindre än 5 procent i Mexico City, där träningspass före arbetet föredras.
Boutique-fitness har traditionellt ansetts drivas av Millennials (födda ca 1982-1994) som kundgrupp, och detta stöds av Boutique Trends-rapporten. Mindre än åtta procent av bokningarna gjordes av människor över 45 år i alla städer, medelåldern på de som besöker boutique-klasser i London ligger strax under 32 års.
Vilka är kunderna?
- Kunddata ifrån alla fyra städer visade en klar viktning mot tjejer
- I New York, Los Angeles och London var fördelningen ungefär 80% kvinnor och 20% män
- I Mexico City var fördelningen 70/30 i kvinnlig favör
Vilken ålder har kunderna?
- Alla fyra platser uppvisade en förskjutning i åldersfördelning mot de yngre åldersgrupperna, där varje stad har mindre än 8% av kunderna 45 år och äldre.
Boutique-trender
- Det fanns viktiga skillnader i de mest populära klasstiderna. Mexico City hade exempelvis en mycket större andel ”före-arbetet”-bokningar än någon annan stad med 40% av bokningarna
- Söndagar var den minst populära dagen för klasser i tre av fyra städer
- Den mest populära dagen för klasser var tisdagar, detta gällde för tre av fyra städer
- Lunchklasser var populära i London, vilket motsvarade 17% av bokningarna, men färre än så i övriga städer
Bokningstyper
- 25% av passen i London bokas som en del av ett paket med 10 klipp eller fler
- ClassPass-bokningar stod för 18% av bokningarna och 11% av bokningarna gjordes genom något slags introduktionserbjudande till kunden
- Färre än 10 procent av bokningarna sker längre än en vecka i förväg
No-show
(Andel betalande kunder som inte dyker upp till bokade pass)
New York 13%
London 12%
Los Angeles 8%
Mexico City 7%
- New York, London och Los Angeles visade alla två peak-tider för klassbokningar: före arbetet (05-08) efter arbetet (17.00-19.00)
- Det finns två distinkta lugna perioder i alla städer – eftermiddag (14-16) och sen kväll (20:00 till 21:00)