CrossFit höjer avgifterna och utbildningskraven

För första gången på 11 år höjer CrossFit sin affiliate-avgift. I ett e-mail som skickades till CrossFit-box-ägare för ett par dagar sedan adresserade CrossFits VD Don Faul den kommande prisökningen och förklarade hur CrossFit avser att leverera ytterligare värde med den ökade intäkten.

För de flesta CrossFit-affilierade gymmen kommer avgiften att öka till 4 500 amerikanska dollar, en ökning med 50 procent jämfört med den nuvarande avgiften på 3 000 dollar. Vissa affiliates, främst i delar av Afrika och Sydamerika, kommer dock att få sänkta avgifter.

– Målet är att skapa förutsättningar genom en prissättning som kan stödja en frisk och blomstrande community. I vissa fall innebär det att sänka priset och för andra innebar det att höja det, säger Don Faul i en kommentar till thebarbellspin.com.

Som en del av denna prisökning (för de flesta) kommer CrossFit att börja erbjuda månatliga betalningsalternativ utan extra avgifter från och med 2024. Detta är avsett att lindra effekten av den höjda engångsavgiften och fördela den över 12 månader, vilket ger mer flexibilitet och ett jämnare kassaflöde.

Förändringarna av avgifterna träder i kraft den 1 januari 2024. CrossFit kommer att erbjuda en engångskredit på 500 dollar att använda för en Level 1- eller Level 2-utbildning eller en Online Level 1-kurs för affiliateägaren eller en av boxens tränare.

Höjda utbildningskrav

Krediten om 500 dollar kommer att vara till nytta för många, eftersom alla affiliateägare kommer att vara tvungna att skaffa sin Level 2-certifiering inom 12 månader efter sin förnyelse av affilieringen för 2024. Enligt Don Faul har ungefär 50% av nuvarande ägare av affiliates redan sin Level 2-certifiering:

Don Faul (bildkälla: crossfit.com)

– Level 1 är otrolig, men det är starten på din resa, och vi ser att affilierade boxar som prioriterar utbildning får det att sippra ner till sina medlemmar. Det sätter tonen och kulturen inom deras box som generellt levererar en bättre upplevelse för sina medlemmar.

Ökad support

Don Faul medger att CrossFit har ett ansvar att stödja sina affilierade boxar. Men för att kunna göra det behöver CrossFit kapital för att göra de typer av investeringar som krävs för att lansera tillväxtinitiativ och bättre stödja de affilierade boxarna på lång sikt.

Med de extra intäkterna som kommer in från de högre avgifterna för 2024 har Faul åtagit sig följande under 2024 – tillväxt, kvalitet samt verktyg och stöd.

Don Faul uppger att CrossFit kommer att fortsätta och utvidga sina investeringar inom teknik, personal och marknadsföring för att hjälpa till att locka nya medlemmar till boxarna. Han tror också att genom att höja ribban för utbildning, genom det nya kravet på Level 2, kommer det att skapa bättre gym, driva rekommendationer via word-of-mouth och slutligen öka medlemskapen på de affilierade boxarna.

Blandat mottagande

I CrossFit-världen har beskeden från Crossfit Inc varit blandade. Vissa boxar/boxägare aviserar ett utträde när den nya avgiften träder i kraft, medan andra ser det hela mer positivt. I Facebook-gruppen CF Sweden har diskussionerna gått varma den senaste tiden. En kommentar från diskussionerna:

”Fullt rimligt att göra en prisjustering. Det bör alla göra regelbundet, men på rimliga nivåer. En höjning med 50% när man basically inte levererar något ytterligare mervärde kan jag dock tycka känns drastiskt. Har svårt att se att en boxmedlem skulle uppskatta en prishöjning med 50% på ett medlemskap om det inte levererades något mer än det man betalar för idag. Visioner är bra, men jag skulle gärna sett en rimlig paketering av mervädet. Krav på Level 2 känns däremot fullt rimligt!”

Per Mattsson, som äger och driver flera affilierade boxar och är gundare av eventet Coaches Congress säger i en kommentar till Sweaty Business:

– Jag tycker det var på tiden att de höjde. Nu är vi många som haft ”grandfathered rates” (avgift som inte prishöjts) och det systemet är inte smart. Vi betalar licensavgift för ett av världens starkaste varumärken inom träning och att då komma undan med under 5 000 kronor per månad är skitbilligt. Problemet för många gym är att de inte är tillräckligt bra på att kommunicera vilka resultat CrossFit som metod ger, vilka resultat medlemmarna i deras enskilda gym får och hur coachingen i mikrogym skiljer sig från större gym (OM den skiljer sig nämnvärt, för många CrossFit-gym har ju knappt personlig träning eller uppföljande åtgärder, så deras produkt skiljer sig inte nämvärt från gym som tar 399 kronor per månad). Det är inte en för hög avgift, en del gymägare är för dåliga på att dra nytta av varumärket och då upplever de inte att det de får tillbaks på sin investering är bra nog.

Per Mattsson (till höger)

Mattsson fortsätter:

– Sedan behöver Crossfit Headquaters öva på sin kommunikation, bland annat kring just denna sak, men det är en annan diskussion.

Gällande utbildningskravet säger han:

– Vad gäller krav på Level 2 för ägare är jag kluven. Utbildningen i sig är skitbra, så en ägare kommer att gagnas av att ha den, och bör sträva efter att fler coacher har minst Level 2. Sen kanske det finns en del ägare som faktiskt driver gym på en ”högre nivå” nu och därmed inte är aktiva coacher, där blir det inte lika relevant med den höga utbildningsnivån på just ägaren, det borde räcka att en eller flera andra i gymet har den nivån.

Mattsson avslutar:

– Men egentligen är det samma sak här som med affilliate fee, det är inte direkt stora pengar eller en stor ansträngning vi pratar om här. Det är ju småsaker folk gnäller om här. För att de inte har referensramar från andra licensbaserade business models.

CrossFit väntar sig en viss andel avhopp

Don Faul förväntar sig att vissa CrossFit-affiliates inte kommer att kunna eller kommer att vara ovilliga att investera i Crossfit-varumärket efter prisökningen. Hans förhoppning är att CrossFit kan stödja affiliates genom denna förändring, men han förstår att vissa inte kommer att välja att förnya sina affilieringar.

CrossFits retention har kraftigt förbättrats under det senaste året, från 12 procent avhopp 2022 till 6 procent under 2023, den bästa noteringen någonsin för CrossFit. Don Faul förväntar sig dock att den siffran kommer att höjas under 2024.

– Marknaden belönar excellens och vi kommer att se att vissa gym kommer välja att inte förnya sina affilieringar, som inte är beredda att göra investeringen. Vår förhoppning är att vi kan stödja dem som vill investera. Vi tror att om vi gemensamt höjer kvalitetsstandarden, så är det rätt beslut, avslutar Faul.