Träningstrender 2019 – Sweaty Business spanar

Wellnessfestival-konceptet Wanderlust 108 - ett triathlon i mindfulness (löpning/jogg/promenad, Yoga med DJ och meditation

Efter att ha intervjuat ett antal personer i och kring träningsbranschen under drygt ett och ett halvt år, varit runt på branschmässor i Europa och USA samt konsumerat branschpoddar och artiklar/nyheter så har Brian van den Brink hittat fjorton heta spaningar kring träning och hälsa för 2019. So, here we go:

Wearables omfamnas på bred front

Aktivitetsmätare har varit med oss ett bra tag nu, sedan kom smart watches på och tog en stor del av marknaden och vidare i utvecklingen kommer vi nu få se fler, och ibland oväntade, prylar som kommer kunna mäta olika typer av saker. Plagg som mäter aktivitet kommer snart vara en verklighet för gemene man, vilket kommer ge helt nya möjligheter att mäta och utvärdera. Företaget Catapult, som förser klubbar i engelska Premier League med tech, har till exempel slagit sig samman med sportswear-varumärket Castore och skapat västen PLAYR, som mäter 1 250 olika aktiviteter/rörelser per sekund, all data sammanställs sedan snyggt i den tillhörande appen. Wearables ligger för övrigt i topp för 2019 på American College of Sports Medicines årliga trendlista.

Löpbandets revival

Konditionsavdelningarna är en av gymmens flitigast använda ytor. Men med ett skifte för ett par år sedan till sk ”Functional Fitness” och CrossFit så har löpbanden av olika anledningar inte haft ngn naturlig del i den typen av träning. Men med framväxten av sk boutique-fitness-koncept och nya typer av löpband (t ex Matrix S-Drive Performance Trainer och SKILLMILL) med ny funktionalitet jämfört med traditionella löpband så växer användandet utav löpband. Den amerikanska digitala medlemstjänst-jätten ClassPass rapporterade en 82 procentig ökning i klasser som innefattade löpband. Bland koncept som har löpband som central del i sina klasser hittar vi bland andra Barry’s Bootcamp, Mile High Run Club och svenska HIIT Basecamp. Jag ser även samma trend för hemmaträningsmarknaden med det framgångsrika amerikanska fitness tech-bolaget Peloton som tagit fram och lanserat ett löpband för hemmabruk där användaren sedan streamar träningspass via den 32 tum stora skärmen.

Seniorerna tar för sig

I många västländer består befolkningen av en växande andel äldre människor. Med detta kommer stora påfrestningar för statsfinanserna och vårdsystemen, men det finns även stora möjligheter för träningsbranschen. Dagens seniorer är fysiskt aktiva i större utsträckning än tidigare generationer och har under de senaste tjugo-trettio åren sett träning ta en större del i gemene mans vardag. Med en högre levnadsstandard och utbildningsnivå än tidigare generationer samt en del av globaliseringens effekter (billigare att flyga, enklare att resa mm) vill många seniorer hålla sig i fysisk bra trim för att kunna resa och fortsätta upptäcka saker längre upp i åldrarna. I och med skiftet från produktionssamhälle (fabrik, industri mm) till att allt fler numera arbetar med sina hjärnor som främsta redskap kommer även allt fler äldre ha möjligheten att stanna kvar i arbetslivet längre upp i åldrarna då deras kroppar inte slitits ut av tungt kroppsarbete. För branschen gäller det att, som med precis alla andra olika målgrupper, skapa koncept som passar målgruppen som gör att de tilltalas av erbjudandet. Vi ser i Sverige spännande satsningar inom det här området med bland andra Still Strong i Sundsvall och Activage i Stockholm, som valt att skapa koncept helt riktade mot den här målgruppen. En annan sak att tänka kring med denna målgrupp är att den är oerhört bred, många räknar seniorer från 55 år och uppåt. Sannolikt är det i de flesta fall en viss skillnad mellan en 55-åring och en 85-åring. Gör inte missen att dra alla över en kam.

“The growth in senior fitness is the result of a more widespread acceptance of the fitness industry,” which is increasingly coming to occupy “the position of health-provider.”

Niels Nagel, VD på German Industrial Association for Fitness and Health (DIFG)

HIIT fortsätter att växa – men hittar nya former

Högintensiv intervallträning har kommit för att stanna. Framöver kommer vi få se fler crossover-pass. Exempel är kedjan CorePower Yoga, som tagit sig fram via Yoga-HIIT-klasser. Där finns också F45, det mycket framgångrika australiensiska franchise-konceptet som just nu sveper in över Storbrittanien. F45 överbryggar gapet mellan ”one-to-one” personlig träning och högintensiva gruppträningsklasser. Varje F45-studio i världen kör exakt samma 45-minutersklass varje dag, som alternerar mellan HIIT-cardio, styrketräning eller en mix mellan de bägge.

Träningspassen blir allt kortare

Enligt ClassPass årliga rapport bokar allt fler människor pass som är 45 minuter eller kortare. Tiden är många människors knappaste och kanske dyrbaraste resurs, därför vill många ha effektiva träningspass med mycket ”bang for the buck”. Kortare träning kan i många fall vara lika effektiva som längre träningspass. ClassPass förutspår att denna trend fortsätter att öka även under 2019.

Träning och arbete i harmoni

Internationellt sett börjar allt fler gym/studios, t ex BLOK London, skapa ytor där medlemmarna kan sitta ned och arbeta, fika och socialisera före och efter träningspassen. Detta har även svenska SPR Athlete Factory låtit ta en central plats i sitt koncept. Men vi ser även en omvänd trend, där allt fler arbetsplatser bygger egna träningsanläggningar som kan erbjuda allt ifrån till viss fysisk aktivitet till rena fullserviceanläggningar med allt ifrån gym till gruppträning. Svenska storbanken SEB flyttade tidigare i år in sitt huvudkontor i toppmoderna faciliteter i Arenastaden i Solna och har lagt ett stort ett stort fokus på hållbarhet och hälsa. SEB vill att det ska finnas träningsmöjligheter nära till hands och har därför sett till att det både finns gym, motionshall och andra möjligheter till friskvård på kontoret. De vill även uppmuntra cykling till och från jobbet och därför finns det ett garage med plats för ca 1 200 cyklar.

Hemmatränining on the rise

Under Pelotons första två levnadsår förstod inte investerarna vad grejen med konceptet var. Grundarna hade svårt att övertyga investerare om att mixa stationära träningscyklar med streamade klasser skulle bli en succé. Men sex år senare och över en kvarts miljon sålda cyklar, kunde företaget i augusti gå ut med nyheten att man säkrat $550 miljoner dollar (drygt 4,8 miljarder SEK) från en grupp investerare och bolaget värderas nu till över 4 miljarder dollar. Varje Peloton-cykel är utrustad med en 22-tums HD-pekskärm som låter användaren ställa in och uppleva 14 dagliga liveklasser och över 8 000 tillgängliga on-demand-klasser utan att behöva lämna sitt hem. Konceptet har sedan dess utvidgats till att innehålla även löpband. Peloton har givetvis fått konkurrens/efterföljare, bland annat av amerikanska Nordic Track.

Ett annat intressant koncept inom det här området är UK-baserade start-up:en Fiit. Som är en interaktiv online-plattform som erbjuder konsumenterna exklusiv tillgång till att träna med Storbritanniens bästa personliga tränare. Onlineträning väntas fullkomligt explodera framöver i takt med att världen digitaliseras, uppkopplingarna blir allt snabbare och kostnaderna för teknologierna och hårdvarorna sjunker. Andra företag som är inne på denna arena är t ex ClassPass Live. Utvecklingen ev teknologierna gör att vi även lär få se detta breda ut sig på gym/studios som kommer börjar addera allt flera virtuella klasser i sitt utbud. Inom detta segment ligger bland andra Wexer och Les Mills väl positionerade för framtiden.                  

Kostappar kommer till din räddning

Dieter och kosttillskott är ämnen som är vida omdebatterade och det finns lika många åsikter som det finns människor. En stor utmaning med dieter och kosttillskott, som så mycket annat, är att de flesta förespråkare för olika varumärken, dieter med mera har ekonomiska incitament att marknadsföra vissa produkter och varumärken. Därav blir transparensen och ärligheten högst lidande. Inom detta område börjar intressanta tjänster dyka upp som ska göra det smidigt för både professionella (tränare och kostrådgivare) samt konsumenter att lägga upp väl sammansatta kostplaner, baserade på målsättningar och preferenser. Exempelvis investerade den danske fitness-entreprenören Rasmus Ingerslev i e-health start-up-bolaget Lenus som är en plattform riktad mot professionella inom träning/hälsa. Där finns även appen Healthspan som hjälper dig att hålla kolla på kosten och komma med personliga tips och råd kring kost och dryck.

Healthspan

Uppstädning i PT-yrket

Både i Norge och Sverige pågår ett omfattandearbete i respektive lands branschorganisationer (Norge: VIRKE Trening, Sverige: ALMEGA Friskvårdsföretagen) för att sätta en lokal branschstandard för personliga tränare – ambitionerna är, bland andra, att höja lägstanivån på vilka som får arbeta som personliga tränare, säkerställa kvaliteten på utbildningsorganisationerna samt höja statusen kring branschen som helhet. Efterfrågan på välutbildade personliga tränare är hög, och förväntas bara öka med tiden. Många tränande vill ha individuellt anpassad träning, personligt stöd och support/uppföljning för att uppnå optimala träningsresultat.

Återhämtning tar större plats i våra liv

Vi har haft en enorm våg av högintensiva träningsformer de senaste åren. Sannolikt kommer en motreaktion i en våg av träningsformer/koncept med fysisk och mental återhämtning i fokus. I vissa storstäder i USA kan man exempelvis hitta mobila meditationsstudios där man kan betala per minut.

Traditionella gym kommer börja erbjuda ”boutique-upplevelser”

Boutique-gymmens framfart har på allvar klivit in och utmanat mer traditionella gym, sk ”Big box clubs”. Nu börjar de stora gymkedjorna mobilisera sig till att även de ska kunna erbjuda en mer personlig approach. Vi har bland annat sett SATS starta sitt egna yoga-studiokoncept – Hi-Yoga – och har även byggt boutique-koncept i befintliga lokaler i form av HIIT-konceptet Build ’n Burn. Även Nordic Wellness har tagit sina första tassande steg med konceptet Grand Fitness, en fristående boutique-studio. Eller Amsterdambaserade HIIT-konceptet HIGH Studios som satsar på en kombo av egna studios samt ett ”club-in-club”-koncept på traditionella gym

HI-Yoga

Wellnessfestivaler och träningsevent ökar

Blanda träning, bra musik och hälsosam mat så har du några nyckelingredienser till ett lyckat tränings-/hälsoevent. Internationellt sett har Wellness-festivaler växt till big business, och den här typen av events förväntas växa under 2019. I Sverige har vi bland annat Prana Festival i Göteborg som gör en ambitiös ansats samt även det härliga träningseventet Workout Åre som genomförs i slutet av maj i vårig fjällmiljö.

Workout Åre

Varumärken startar egna träningskoncept

Idag handlar det mesta om att bygga starka varumärken. Har du ett starkt varumärke följer ofta en stark community. Vi kommer få se fler varumärken (inom olika områden) bredda sina varumärken till helt nya områden för att ytterligare kapitalisera på och underhålla sin stora, hängivna, fansskara. Vi ser bland annat hinderbanejätten Tough Mudder rulla ut sitt egna boutique fitness-koncept

Tough Mudders egna gymkoncept

Träning blir ännu mer personlig

Vill du ta reda på ditt VO2-max, få en totalanalys av din hälsa eller lära mer om hur dina gener korrelerar till träning? Denna typ av info kommer bli allt mer tillgängligt gör gemene man via nischaktörer som kommer kunna erbjuda skräddarsydda tjänster till en väldigt specifik målgrupp. I höstas slog cykelstudion L’echelon upp portarna i Stockholm och har ambitionen att erbjuda en mycket personlig upplevelse för cyklister och triatleter.

Jag ser fram emot att se vilka spaningar som flyger och vilka andra, mer oväntade trender eller fenomen som uppstår längs med vägen. Som de alltid tycks göra. Ha ett fint 2019!

Följ oss på Instagram:

Sweaty Business: Sweaty Business, Brian van den Brink : @brianvdb

Läs även detta:

Friskis&Svettis trendspaning inför 2019

De hetaste träningstrenderna 2019 – ACSM topplista

Spaningar ifrån Los Angeles – Boutique fitness