Twiik AB har idag tecknat avtal med Eleiko AB, leverantör av träningsutrustning och kompletta gym. Avtalet innebär att Eleiko kommer att använda Twiiks plattform för digital träning som en del i sitt erbjudande mot sina företagskunder samt att parterna kan samarbeta gentemot konsumenter.
Allt fler företag väljer att erbjuda sina anställda möjlighet till träning på arbetsplatsen. Därmed växer också marknaden för både fysiska anläggningar och digitala kringtjänster.
Med över 60 års erfarenhet av tillverkning av träningsutrustning, arbetar Eleiko med att skapa anpassade kompletta träningsmoduler på arbetsplatser och gym.
Hos Eleiko har man sett ett ökat intresse bland företag senaste åren när det kommer till att kunna erbjuda de anställda anpassade träningsytor med träningsutrustning.
– Vi ser träningsmöjligheter på arbetsplatsen som ett väldigt bra komplement till “vanliga gym” just för att öka tillgängligheten till träning, säger Johan Arnerlind, Sverigechef på Eleiko.
– En utmaning vi haft är dock att förse kundens anställda med HUR och VAD de ska träna eftersom det oftast inte finns någon motsvarande instruktör eller PT på plats. Via Twiiks lösningar har vi nu en möjlighet att just hjälpa fler komma igång med sin träning, bli starkare och förbättra sin hälsa, fortsätter Johan.
Samarbetet mellan Eleiko och Twiik innebär att Eleikos företagskunder kommer att, via Twiiks plattform, kunna få instruktioner och inspiration anpassat för Eleikos träningsmoduler. Dessutom kommer företag att erbjudas engagerande träningsutmaningar som bygger på Twiiks företagsutmaning Teamboost.
En del av samarbetet består också i utbyte av innehåll, där Eleiko kommer att erbjuda innehåll från Twiiks nyligen lanserade träningsabonnemang, Twiik Premium, och Twiik att kunna erbjuda inspirerande träningsinnehåll från Eleiko som en del i sitt utbud.
För Twiik innebär affären dels en mindre licensintäkt och dels en rörlig intäktsdel som baseras på antal sålda företagsutmaningar och abonnemang till anställda hos Eleikos kunder.
– Jag är väldigt glad att ingå den här typen av samarbete med just Eleiko, som så tydligt står för kvalitet, kunskap och hållbarhet och som har en närmast unik position inom sitt fält” säger Marcus Lindskog, Affärsutvecklare på Twiik.
– Att en sådan aktör väljer Twiik som partner för att instruera och inspirera sina företagskunder till att få ut maximalt av deras utrustning är ett fantastiskt bra betyg för Twiik och våra lösningar, fortsätter han.
Samarbetet spänner potentiellt över flera av Twiiks produktområden och innebär en strategisk möjlighet gentemot gym-, företags- och konsumentmarknaden.
– Avtalet är både ett kvitto på plattformens styrka och bygger vidare på vår partnermodell för både företagsutmaningen Teamboost och det digitala träningsabonnemanget Twiik Premium. Tillsammans med Eleiko har vi potentialen att skapa förutsättningar för fler välmående företag och konsumenter och göra verklig skillnad, säger Anders Gran, VD på Twiik.