Succé för Sensopro Luna hos 360 Träningscenter i Skellefteå

Annie Fältman tränar i Sensopro Luna

360 Träningscenter är ett företag i expansiva Skellefteå med fyra gym som drivs av ägare och personal med ett brinnande intresse för träning, kost och hälsa. Med mottot ””Lite bättre hela tiden” i ryggen är man inte rädda för att testa nytt. På det temat har företaget under en tid testat produkten Sensopro Luna och nu bestämt sig för att köpa loss enheten då efterfrågan visat sig vara stor.

Schweiz-grundade Sensopro har idag sålt mer än 2 000 enheter av träningsmaskinen Sensopro Luna. De flesta Sensopro Luna-enheterna finns på gym, hos sjukgymnaster, sportcenter och hemma hos privatpersoner i runtom över hela världen.

Och nu även hos 360 i Skellefteå.

­– Vi blev pilotanläggning för Sensopro i Sverige efter att vi först upptäckt deras produkt Luna på ett Sibec-event innan pandemin. Nu kan vi inte ta bort den, medlemmarna skulle inte bli glada då, säger Annie Fältman, delägare i 360 Träningscenter.

Vilken är er upplevelse av Luna?

– Vi blev positivt överraskade utav den. Ser man bara på produkten så kan man tänka att den ska vara ”stökig” och krånglig att använda. Men det är precis tvärtom. Den är extremt inuitiv och när man ställer sig på den så känner man direkt vad som händer i kroppen.

Hur har medlemmarna tagit den till sig?

– Väldigt bra, tveklöst. De använder den för många olika syften och både under uppvärmning eller som avslutning på ett pass. Balans- och stabilitetsträning kan lätt bli tråkigt, men det blir det inte här.

Ser du någon särskild framgångsfaktor?

– Förutom användarvänligheten så är det nog att det är begränsad med tid som programmen pågår. På 5–10 minuter har man fått en bra genomkörare.

Vilka är det som använder produkten?

– Oj, det är väldigt brett. Allt ifrån alpinister som fokuserar på performance-programmen till seniorer och även vanliga ”gymkillar” använder regelbundet Luna.

Nya produkter på gym kan ibland ha svårt att få upp nyttjandegraden, hur har ni arbetet för att introducera Luna till medlemmarna?

– Ja, det krävs lite arbetet för att ”få i gång den”. Vi har fokuserat på att vara aktiva med att visa medlemmarna hur den fungerar och sedan har det spridit sig mun-till-mun bland medlemmarna.

– Sedan använder både våra personliga tränare och sjukgymnaster Luna regelbundet i sina upplägg och pass, så på den vägen används produkten ytterligare samt att andra medlemmar ser när den används och får upp intresset för den.

Var har ni placerat enheten på anläggningen?

– Den står placerad i nära anslutning till vår rehabavdelning.

Hur tänkte ni kring investeringen, vad baserade ni beslutet på?

– Vi kikar mycket på efterfrågan och kundnytta, finns det intresse för produkten och används den utav medlemmarna och tränare/sjukgymnaster. Svaret för oss blev ja på bägge frågorna, så då var beslutet relativt enkelt att fatta. Särskilt som vi hade fått testa produkten under ett par månaders tid.

Slutligen, har du några framgångstips till andra som funderar kring Sensopro Luna?

– Ja, absolut. Nummer ett är att vara aktiva på golvet och visa upp/låta medlemmarna testa produkten. Ta handgripligen tag i medlemmarna och visa dem. Det har funkat bra för oss, säger Annie med ett hjärtligt skratt.