Imponerande tillväxtresa för Weekly Revolt – siktar mot 45 miljoner kronor i omsättning

Jonathan Hoel och Louise Åberg

Det digitala tränings- och kostprogrammet Weekly Revolt visar upp imponerande siffror i sitt boksult för 2022 – bolaget har gått från att omsätta 1 miljon under 2020 till 25,9 miljoner under 2022 och årets resultat uppgick till 2,5 miljoner kronor.

Weekly Revolt är ett sätt att komma form genom en social grupp, spännande recept och en hållbar träningsnivå. Ett folkligt alternativ där alla kan vara med, och tillsammans påverkar hälsan i positiv riktning.

Konceptet lanserades i början av 2020 och har fick en flygande start under pandemin och har redan hjälpt tusentals människor till en bättre hälsa och sundare vanor.

Grundarna, Jonathan Hoel och sambon Louise Åberg, kommenterar i en artikel hos Breakit om starten under pandemin:

“Under tiden insåg vi att det ofta är ganska tråkiga erbjudanden som finns för att komma i form. Många gånger är det väldigt fitnessorienterat och inte anpassat för den breda massan. Vi kände att det saknades något med en annan tonalitet för de som bara försöker komma i bättre form och skapa hälsosammare vanor. Det som fanns var för tråkigt paketerat och nördigt helt enkelt.” 

Nyckeltal 2022

  • Omsättning: 25,9 miljoner kronor vs. 10,6 miljoner kronor år 2021 (+144%)
  • Årets resultat: 2,5 miljoner kronor vs. 273 000 kronor år 2021 (+815%)
  • Soliditet: 29,9% (2021: 11,9%)
  • Utdelning: 2,7 miljoner kronor (2021: 300 000 kronor)
  • Medeltal anställda: 6 (2021: 4)
  • Fokusregioner: Sverige. Lanserade i Tyskland under 2022.

Rekordstart 2023

Weekly Revolt har fått en flygande start på året och aprilgruppen på deras populära 66-dagarsprogram stängdes nyss för anmälan med över 4 000 deltagare – rekordmånga för en enskild startomgång.

– Vi är sjukt glada att vi klarar av att växa och slå rekord i dessa tider. Jag trodde nog att det ekonomiska läget i samhället skulle påverka även oss, men det har nästan blivit tvärtom, kommenterar Jonathan.

Jonathan Hoel

Framgångsfaktorer

En hel del tjänster riktade mot slutkonsument boomade under pandemin men har efteråt upplevt en betydligt kämpigare tillvaro. Weekly Revolt däremot, har bara fortsatt sin tillväxtresa. Enligt Jonathan Hoel beror detta på att företaget tillgodoser ett större och vidare behov än vad traditionella företag och profiler inom fitness gör.

 – Jag tycker att många på marknaden har ganska tunna erbjudanden när det kommer till träning och kost i kombination.

Och han fortsätter:

– Jag och Louise kommer från något helt annat än de typiska fitness- och gymentreprenörerna. Vi utgår från samma livsstil som de flesta av våra deltagare och affärsmässigt utgår jag från att lösa problem, inte från detaljer inom kost, träning utan vanor och vardagen.

När han ombeds utveckla resonemanget kring detta förklarar han:

– Igenkänning! Våra deltagare känner igen sig. Vårt koncept och hur vi kommunicerar ligger helt i linje med vad de gillar och går i gång på. Vi riktar oss inte till de som redan är frälsta, utan vi vill nå de som inte riktigt går i gång på vad de traditionella aktörerna erbjuder.

– Det fanns en massa olika faktorer som gjort att vi lyckas, men om jag ska nämna några till så är det viktigt att vi kan erbjuda nya program, för att hålla intresset uppe och att det finns något nytt för deltagarna att gå vidare till. Vi är även duktiga på digital marknadsföring, där tycker jag att vi sticker ut om jämfört med hur många i fitnessbranschen marknadsför sig online.

Louise Åberg

Hur stor andel av era deltagare signar upp på nya program?

– Det är hela 58% av deltagarna som gått mer än ett program.

Ni säljer även bland annat träningsredskap, vattenflaskor och kosttillskott med mera, hur stor andel av er omsättning utgörs av dessa produkter?

– Ungefär 80% av intäkterna kommer från program och resterande från övriga produkter.

Optimistisk inför framtiden

Vilket mål har ni satt upp för året avseende omsättning?

– Vi har som målsättning att omsätta 45 miljoner kronor i år, vi ligger just nu i linje med den planen.

Och hur ser framtiden ut?

– Vi återinvesterar mycket av vår vinst i innovation på olika vis. Bland annat investerar vi i vidareutveckling av vår app, nya program samt kommande samarbeten som är på gång. Vi har nyligen klivit in i Tyskland och fått positiva signaler därifrån, så vi kommer fortsätta den satsningen. Inom några år räknar vi med att omsätta dryga 100 miljoner kronor.

Kring konkurrens på marknaden säger Jonathan:

– Den här branschen är inte särskilt digitaliserad än. Gym, personliga tränare och viktväktarna erbjuder inte samma sak som oss. Det finns såklart influencers med träningsprofil som många följer, men det är ändå inte samma sak som det vi erbjuder. Vi bygger nu ett större varumärke tillsammans med vårt community, vi är här för att göra en avgörande skillnad för många människor.

Gäst i Sweaty Business-podden

Du kan lyssna på Jonathan Hoel när han gästade Sweaty Business-podden avsnitt #80 (länk till Spotify) och pratade kring konceptet. Sweaty Business podcast finns tillgänglig på alla poddplattformar.