EuropeActive förbereder sig för den tredje upplagan av #BEACTIVE DAY, den europeiska kampanjen som firar fysisk aktivitets glädje och främjar en aktiv livsstil. Årets BEACTIVE DAY genomförs den 23 september runtom hela Europa.
EuropeActive höll en virtuell workshop den 23 maj, och efter det är planeringen för kampanjen i full gång. Över 17 nationella föreningar har börjat planera kampanjer i sina respektive länder, vilket kommer att bidra till att visa upp fitnesssektorns roll.
Initiativet #BEACTIVE DAY är sprunget ur samarbetet mellan EuropeActive och dess nationella partners. Som en del av den europeiska idrottsveckan (23–30 september) anordnas tusentals gratis evenemang och aktiviteter över hela Europa. Intressenter inom sektorn, inklusive främst hälsoklubbar, fritidsanläggningar, digitala leverantörer, klubboperatörer och tränare och yrkesaktiva inom sektorn uppmanas att gå samman och organisera fysiska aktiviteter som kan äga rum var som helst, inklusive utomhus och digitalt.
EU stöttar projektet
Målet är att locka, uppmuntra och stödja individer att ta steget mot en aktiv livsstil. Deltagande är öppet för allmänheten, oavsett ålder, kön eller socioekonomisk bakgrund. Europeiska kommissionen har även valt att finansiera #BEACTIVE DAY inom ramen för Erasmus+ programmet.
EuropeActives president, David Stalker, kommenterar:
”Jag är mycket entusiastisk inför den tredje upplagan av #BEACTIVE DAY. Jag vill tacka våra nationella partners och hela fitnessgemenskapen för deras fortsatta engagemang och dedikation för att göra detta evenemang till verklighet i över 17 europeiska länder.
Som en stark förespråkare för den europeiska idrottsveckan kommer EuropeActive att fortsätta att bana väg för att göra fysisk aktivitet till en prioritet för nationella regeringar och beslutsfattande organ. Jag vill därför bjuda in alla att delta i #BEACTIVE DAY och göra den 23 september till årets mest aktiva dag för att få fler människor att vara mer aktiva, oftare”, avslutar han.