Livsmedelsbolaget inom functional foods, Fuud AB, har i dag ingått avtal om att förvärva Foodbox. Förvärvet kommer stärka Foodbox erbjudanden mot gym, sporthallar och padelhallar, och bidra till ännu bättre samarbeten med både nya och befintliga kunder.
Fuud AB uppger att Foodbox bygger på starka kommersiella grunder och utgör viktiga tillskott för Fuuds strategi och vision. Förvärvet tillför ett starkt, snabbväxande varumärke samt ett konkurrenskraftigt team med en försäljning riktad mot sport och träning. Detta öppnar upp för ny distribution för Fuud inom gym, sporthallar och padelhallar som förväntas ge stora synergier för Fuuds övriga varumärken.
Fuud har sedan tidigare flera varumärken som lämpar sig väl i segmentet, däribland funktionsdryckerna iQ Fuel och Homie Synbiotic. Foodbox kommer att fortsätta att fokusera på att hjälpa sina återförsäljare att skapa lönsamhet och att få fler nöjda medlemmar. Genom att skapa unika erbjudanden och kost- och träningsprodukter vill Foodbox vara en nära samarbetspartner till gym, sporthallar och padelhallar.
– ”Vi är imponerade av hur Foodbox har drivit organisk lönsam tillväxt de senaste åren. Med detta varumärke ser vi ett tydligt win-win-case där Fuud ges större möjligheter att ta nästa steg mot expansion och möjlighet till ökad lönsamhet på den prioriterade nordiska hemmamarknaden. Fuud kommer dra stor nytta av detta varumärke och dess starka management-team” säger Peter Blom, VD Fuud.
Marknaden för hälsa, funktionell mat och andra hälsorelaterade produkter och tjänster ökar för varje år. Genom att ingå i Fuuds koncern tror företaget att Foodbox ges rätt förutsättningar att växa sig ännu starkare i Sverige och goda möjligheter att även växa på den övriga nordiska marknaden.
Samma dag presenterades även nyheten att Fuud AB förvärvar GI-boxen Sweden AB.