Hur ser din prisstrategi ut?

De senaste 20 åren har vi sett att priset för träningsmedlemskap generellt legat kvar på ungefär samma nivåer eller gått ner trots att driftkostnaderna ständigt ökar. Det här med att ”ta rätt pris” för varor och tjänster är inte helt enkelt. Men vad är det egentligen som bestämmer vilka priser du kan ta för dina tjänster?

Dagens konsumenter är väldigt medvetna och vet att ”you get what you pay for”. En medveten kund tittar lika mycket på ”vad får jag för mina pengar” som det faktiska priset. Men samtidigt ska vi inte stoppa huvudet i sanden och påstå att pris inte är en faktor som avgör kundens köp. Självklart är pris en viktig beståndsdel i köpprocessen annars skulle rea-begreppet aldrig gett någon effekt. 

Här är 5 faktorer som är viktiga att beakta när du lägger din prisstrategi:

1. Marknadens kapitalresurser

Det är individerna som bor eller jobbar inom det geografiska upptagningsområde som har den största makten över vilket pris vi kan debitera. Hur mycket pengar har de tillgång till och vilka produkter och tjänster vill de prioritera att spendera pengar på? I Sverige har vi idag en tacksam situation – trots pandemi och inflation har svensken mycket pengar att tillgå. Vi lever i relativt goda ekonomiska tider där svenskarna har mycket pengar sparat och därför går runt med en välfylld plånbok. Dessutom underlättar tillgången till friskvårdsbidrag för svenskarna att konsumera träning och hälsa även vid sämre tider för privatekonomin.

2. Kundens betalningsvilja

Bara för att kunden har mycket pengar finns det inga oändliga pengaresurser att ösa ifrån – där är en begränsning i hur många produkter och tjänster en kund kan köpa in varje månad. Ditt verksamhet måste se till att just dina tjänster är så pass attraktiva att kunden har viljan att köpa innan pengarna är slut. Det handlar alltså inte bara om att ha tillgång till faktiska pengar utan hur kunden prioriterar att spendera dem.

3. Det upplevda värdet koppla till ditt gyms profil

Det upplevda värdet handlar oftast om vad ditt varumärke står för, vilket värde ger det kunden. Är där en hög image kring att träna på just ditt gym? I så fall är kunden beredd att betala mer. Om inte kan det bli problem. För nästa alla gym har idag gruppträning, löparband, fria vikter, styrketräningsmaskiner och välutbildad personal. När allt är samma i kundens bedömning går de rakt av på ”vem är billigast”.

Ett bra exempel kommer från bilbranschen. Bilmärkena Skoda och Audi ägs av samma företag, Volkswagen Group. En stor del av grunden till bilarna samt en del av funktionerna och materialet i dessa bilar är det samma men ändå kostar en Audi avsevärt mycket mer. Detta eftersom Audi är ett mer premium-paketerat varumärke. Detta bevisar att det upplevda värdet är en väldigt viktig faktor för en prissättning. Och merparten av ett högt upplevt värde kommer från marknadsföring, design och specifika detaljer men den största differentieringen ligger i priset. Individen förknippar ett högt pris med premium och kvalité. Ett lågt pris förknippar vi med att vi kan vänta oss sämre service och en delvis sämre tjänst.

4. Kostnaderna för att driva gym

Omsättningen som genereras måste självklart täcka alla kostnader för att driva gymmet. Och omsättningen kommer från dina kunder. Hur mycket din omsättning blir är helt klart påverkad av din prissättning. Gymbranschen agerar i en ”fixed cost business model”, det vill säga – att kostnaderna för att driva gymmet är ungefär detsamma om du exempelvis har 1 000 betalande medlemmar eller om du har 500 betalande medlemmar. Så oavsett kundunderlag tickar det på x antal kostnader varje månad som ska täcka exempelvis löner, hyra, avbetalningar, licensavgifter, marknadsföring, dataprogram, avbetalning på lån osv.

5. Vilket pris tar dina konkurrenter

Konkurrenter eller ”kollegor” finns det gott om när det gäller att driva träningsverksamhet på alla orter. Även om det finns en stor efterfrågan kring ”att träna på gym” blir alltid prissättning påverkad av vad konkurrenterna debiterar. Detta ger kunden olika prisreferenser och ger dem en uppfattning över vad ett ”normalt medlemskap” på ett gym ska kosta. Kunden har ingen aning om vad det kostar att driva ett gym och oftast bryr de sig inte. Allt de undrar över är vad det kostar och vad de får för sina pengar.

Att hitta rätt prisnivå är alltid en enorm utmaning – men just nu är det ett väldigt bra tillfälle att se över era priser. Media är överfyllt med reportage om hur många priser för varor och tjänster kraftigt har ökat. Självklart ska även ditt gym passa på och höja priset. Det är ett måste – eftersom det är dyrare än någonsin att driva ett gym. Exempelvis ser vi en ökning i priset när det handlar om att investera i ny utrustning, energipriser, löner med mera. Höj dina priser idag!