I slutet av april öppnar den internationella succé-kedjan F45 Training upp sin första studio i Sverige – kring Järntorget i centrala Göteborg.
Lokalen är på totalt 324 kvm och belägen i markplan. F45 är en träningskedja som startade år 2011, med sin första studio i New South Wales, Australien. Det finns idag över 1 750 studios i världen och är ett av de snabbast växande franchisekoncepten inom träning. F45 har fokus på 45 minuters högintensiv intervallträning i grupp.
Vi fick ett snack med studioägarna Jay Clark och Gareth Evans nyligen och fick höra deras tankar kring varför det blev Sverige och hur varumärket har tagits emot av marknaden hittills. Fastän Jay och Gareth kommer från väldigt olika bakgrunder innan F45, går de samman och utnyttjar kompetens från tidigare karriärer för att öppna den allra första studion i Göteborg.
Gareth Evans kommenterar varför de valt att investera i F45-konceptet:
– F45 är inte ett vanligt gym, det är ett globalt fenomen inom träning och vi är så exalterade över att nu ta det till Sverige. Och det är så passande att etablera oss i Göteborg, kanske Sveriges ”träningshuvudsstad”, i och med att världens största halvmarathon, Göteborgsvarvet, arrangeras i staden.
Varför Sverige?
Gareth: – Jag var tidigare baserad i Skandinavien i cirka 10 år och har tillbringat många mörka nätter med att springa utomhus eller träna på gymmet ensam med hörlurarna på. Det kan vara riktigt isolerande. Jag har alltid tyckt att svenskarna varit så vänliga, artiga och genuint intresserade och öppna för globala kulturer. Dessutom bygger skandinaviska system på tanken att samhället ska ta hand om varandra. Jag är förvånad att F45 inte kommer från Sverige.
Jay: – Sverige var mitt förstahandsval att öppna en F45-studio eftersom det är härifrån min fästmö kommer. Tanken på att ta med ett fantastiskt koncept till Sverige, där marknaden aldrig har sett F45 förut gör mig upprymd. Vi har chansen att vara banbrytande för varumärket på en helt ny marknad. F45 ger en fantastisk gemenskap och buzz med det, och jag tror verkligen att det svenska folket kommer att ta till sig varumärket.
Varför just F45?
Gareth: – Jag har tränat i många år, sprungit, cyklat, boxats. Jag har haft flera personliga tränare genom åren. Men F45 är helt annorlunda. Det är en levande gemenskap av vanliga människor som vill få resultat i en miljö utan pekpinnar. Tränaren high-five:ar dig när du går genom dörren och bryr sig verkligen om din träningsresa. Jag var tidigare medlem på en F45-studio i Dubai och älskade upplägget. Passen är roliga, alltid omväxlande, fulla av musik och hektiska. Du går därifrån med en härlig känsla. F45 är fantastisk på grund av hur det får dig att känna – och vad är kraftfullare än det?
Jay: – Jag ville öppna en F45-studio eftersom jag har varit en F45-tränare under de senaste två åren och har blivit kär i varumärket. Allt F45 står för är precis den jag är. Möjligheten att öppna en studio och starta en karriär/företag som faktiskt inte känns som jobb är fantastisk. Det är bara en rolig miljö och jag får dagligen umgås med fantastiska människor.
Vad gjorde ni innan detta?
Jay: – Innan F45 var jag elektriker, men efter ett tag insåg jag att min riktiga passion ligger i hälsa och träning – det här kan ha haft en viss påverkan från min mamma som är läkare inom naturopatisk medicin. Jag stötte på F45 och älskade konceptet och det unika sättet att träna på. Jag kommer att vara F45 Järntorgets platschef på heltid, och vara den som syns mest utåt av oss två. Gareths roll i verksamheten kommer att vara som huvudinvesterare och agera rådgivare och vägledare ur ett strategiskt perspektiv.
Gareth: – Jag är till vardags anställd i ett annat företag. Jag har 20 år inom corporate finance och är för närvarande CFO så en del av den erfarenheten är användbar här. Men jag njuter verkligen av att utmana min kreativa sida med marknadsförings- och kulturbyggande-aspekten. Jag och Jay ska bygga något verkligen speciellt i Sverige.
Hur har marknaden tagit emot er under era pre-opening-aktiviteter?
Gareth: – Varumärket och konceptet är nytt på marknaden, så det behövs mer arbete från vår sida för att visa människor hur fantastiskt det här kommer att bli. Det är några veckor kvar till öppningen och intresset är stort. Vi märker särskilt att människor som provat på F45 utomlands för väldigt glada att vi kommer till Sverige.
Hur arbetar ni för att bygga upp intresset innan öppningen?
Gareth: – Vi ägnar oss åt olika marknadsföringsinsatser, giveaways och att vara ute på stan och synas. På vårt Instagram-konto har några av våra videos fått över 20 000 visningar.
När öppnar ni?
Jay: – Den 30 april har vi spikat som öppningsdag. Vi är laddade!
Kika in på F45 Järntorgets Instagramkonto här.