Kampen om medlemmarnas lojalitet: BRP Systems och Insert Coin leder vägen

Hög medlemsomsättning har länge varit en av träningsbranschens största utmaningar. Diskussioner om hur man skapar lojalitet har pågått i åratal, där mindre gym ofta har satsat på personlig service och närhet till kunderna, medan större gymkedjor har fokuserat på pris och tillgänglighet. Trots detta har få aktörer verkligen investerat i digitala lösningar för att effektivisera lojalitetsarbetet.

Tidigare försök att implementera lojalitetssystem har stannat vid inte fullt utvecklade lösningar. Dessa har inte fullt ut integrerats med affärssystem, vilket lett till både manuellt arbete för personalen och svårigheter att erbjuda meningsfulla belöningar till medlemmarna.

Men nu börjar det röra på sig. BRP Systems har allierat sig med experterna på lojalitetsprogram, Insert Coin, för att skapa en lösning som kan få en stor påverkan på branschen – BRP Loyalty. Denna integrerade lösning, som lanserades i våras, börjar nu visa de första konkreta resultaten.

Endorfin och 360 Träningscenter – först ut med BRP Loyalty

Två erkänt duktiga entreprenörer inom branschen, Endorfin med Michael Svanöe vid rodret och 360 Träningscenter i Skellefteå under ledning av bland andra Annie Fältman, var de första att rulla ut BRP Loyalty. Michael Svanöe berättar:

”Vi har under flera år övervägt att skapa ett eget lojalitetssystem. Tack vare BRPs lansering av ett vertikalt integrerat lojalitetsprogram kan vi nu erbjuda en komplett lösning som medlemmarna smidigt kan följa i sin Endorfinapp“.

Feedbacken från medlemmarna har varit överväldigande positiv. Emma Hurtig, marknadsansvarig på Endorfin, säger:

”Kunderna uppskattar enkelheten och automatiseringen. De behöver inte skapa konton, logga in eller signa upp för något speciellt – de tränar, kollar appen och får belöningar. Det har också varit intressant att se hur de äldre medlemmarna, speciellt pensionärerna, har varit de mest engagerade och aktiva i systemet. Det är en riktig jakt på träningsväskan och massagetiden!”

Annie Fältman, delägare 360 Träningscenter: ”Vårt syfte med lojalitetsprogrammet är att möjliggöra en mer skräddarsydd upplevelse för våra medlemmar. Vi kan som företag bättre förstå våra kunders beteenden och preferenser vilket gör det möjligt för oss att anpassa belöningar och erbjudanden utifrån kundbeteenden. För medlemmarna innebär det en bekväm upplevelse där de automatiskt samlar poäng, får relevanta belöningar och påminnelser utan att behöva göra något manuellt. Detta hoppas vi ska öka motivationen och engagemanget och bidra till att skapa långsiktiga relationer och lojalitet.”

Lovande resultat från första fasen

BRP Systems och Insert Coin kan nu presentera siffror från den första fasen av lanseringen. Enligt Marius Andersson, produktstrategiansvarig på BRP Systems, har systemet redan visat på betydande ökning i medlemsaktivitet.

”Vårt primära fokus har varit att öka aktiviteten bland medlemmarna, vilket är en viktig faktor för att minska medlemstapp. Även om vi inte kan dra definitiva slutsatser om lojaliteten förrän om 6–12 månader, ser vi redan nu en tydlig ökning av aktiviteten.”

Siffrorna visar på en positiv utveckling:

  • Månatliga besök har ökat med 34 procent jämfört med samma period förra året.
  • Deltagandet i klasser har ökat med 19 procent.

Carl Bjerkne, VD på Insert Coin, är också optimistisk om resultaten: ”Vi ser ofta en ökning på minst 20 procent i de viktigaste nyckeltalen när lojalitetssystem implementeras på rätt sätt, och BRP Loyalty är inget undantag.”

Nästa steg för BRP Loyalty

Marius Andersson avslöjar att BRP Loyalty kommer att vara en stor satsning i BRPs fortsatt produktutveckling framåt och lovar många spännande nyheter.  

Han trycker speciellt på en nyhet som lanseras i dagarna och som Marius tror kommer ge stort värde till BRPs kunder, nämligen en ”Refer a Friend” funktion där belöningen kan kopplas direkt till BRP Loyalty. 

”Vi arbetar också på en funktion som vi kallar ”custom challenges”, där gymmen kan skapa tidsbegränsade utmaningar för medlemmarna. Till exempel, träna tre gånger på gymmet och gå på två pass inom två veckor för att få en extra belöning”, säger Andersson.

Intresset för BRP Loyalty uppges vara stort, både i Sverige och Europa. Med BRP Systems och Insert Coins samarbete har träningsbranschen tagit ett stort kliv framåt när det gäller att integrera digital teknik i lojalitetsarbetet. De initiala resultaten från Endorfin och 360 Träningscenter är förmodligen bara början, och framtiden för smarta, digitala lojalitetssystem ser helt klart lovande ut.