Les Mills XR Bodycombat bryter ny mark med multi-reality fitness gaming

Les Mills tar steget in i Mixed Reality med lanseringen av träningen Bodycombat XR, designad av programdirektörerna Rachael Newsham och Dan Cohen, för det nya Quest 3-headsetet från Meta.

Lanseringen av den nya appen följer på framgången med Bodycombat VR, som släpptes på marknaden i februari 2022, genom att utnyttja de senaste funktionerna i Quest 3 för att erbjuda en Mixed-Reality (MR) fitness-läge.

Tillsammans med spelspecialiststudion OddersLab har Newsham och Cohen integrerat MR-funktioner i var och en av de 25 Bodycombat XR-träningspassen, vilket gör det möjligt för spelare att ha en mer omfattande rörelsefrihet utan att behöva oroa sig för sin omgivning.

MR-funktionen gör det möjligt för fitnessentusiaster att kombinera den verkliga miljön med sina virtuella träningsutrymmen genom att knacka på sin Quest 3 för att växla mellan VR och MR – första gången detta är möjligt i ett vanligt headset.

Med hjälp av två inbyggda kameror tillåter MR-funktionen användaren att se det fysiska rummet runt dem.

Därefter kan de välja mellan att stanna i den fysiska verkligheten och lägga digitala objekt över den eller hoppa in i en fullständig VR-miljö.

De nya träningspassen i spelet varierar från grundläggande till avancerade och äger rum i olika miljöer, inklusive intergalaktiska öknar, antika Rom och kvällar i en neo-stad inspirerad av Tokyo. Spelarna tjänar poäng för ansträngning och teknik, medan Newsham och Cohen ger coachning och motivation.

Hyllas av Zuckerberg

META-grundaren Mark Zuckerberg lyfte fram BODYCOMBAT XR-appen som ett exempel på nästa nivå av innovation under lanseringen av META Quest 3-headsetet i Kalifornien. Zuckerberg visade hur headsetets nya funktionalitet gör det möjligt för användare att välja mellan helt immersiv VR och innovativ MR som tar en högoktanig spelupplevelse till den verkliga miljön när objekt kommer flygande mot användarna.

Generation Z är framtiden

Oberoende forskning som beställts av Les Mills har visat att Generation Z har den största potentialen att engagera sig i träning, och övergången till VR och MR är en del av företagets åtagande att rikta in sig på denna grupp och locka dem till sektorn för att öka marknaden.

Les Mills uppdaterar också sina gruppträningspass med en mängd nya alternativ för träningsanläggningar, såsom Les Mills Strength Development och Les Mills Shapes, som har utformats med Generation Z i åtanke.

Allt detta sammanfaller i en spännande månad för företaget, som nyligen utnämndes till ett av Brands That Matter 2023.