Malin Gaimer – ny Nordic Brand Manager hos Qicraft Group

Qicraft Group presenterade nyligen sin senaste personalrekrytering, Malin Gaimer, i den nyinrättade rollen som nordisk varumärkeschef.

Malin har över 15 års erfarenhet från olika roller inom marknadsföring och kommer bli ett viktigt tillskott i koncernen med sin kompetens och erfarenhet.

Sweaty Business fick en liten pratstund med Malin för att höra mer om henne och hennes nya roll.

Varför Qicraft Group?

– Jag har alltid haft ett stort intresse för hälsa och träning. Med det också en önskan att någon gång få kombinera det med ett jobb. Så när den här möjligheten dök upp var det inte ett svårt val. Qicraft handlar för mig dessutom så mycket mer än om rena träningsredskap som exklusiv återförsäljare av Technogyms produkter. Deras mission, mindset och värderingar speglar 100 % vad jag tror och står för: Vi skapar en hälsosammare värld genom fysisk aktivitet – Activating People. Att Technogym sedan står för kvalitet, innovation, användarvänlighet och design är givetvis något jag känner stolthet för.

Vilken är din roll/titel?

– Nordic Brand Manager

Vad kommer arbetet innebära i praktiken, kan du ge konkreta exempel?

– Mitt primära uppdrag är att stärka Technogyms varumärke på den nordiska marknaden. Det innebär allt från att säkerställa att vi satsar på rätt aktiviteter, når fram med våra budskap och skapar engagemang till att följa utvecklingen, dra lärdomar och hela tiden sträva efter att bli ännu bättre. Till min hjälp jag ett starkt team med marknadsspecialister i respektive Norge, Sverige och Finland och inte minst ett nära samarbete med min inspirerande chef, Marianne Bryhn, Qicrafts CMO. Därtill kommer jag löpande ha en nära dialog med Technogym i Italien om hur vi gör den här resan på bästa sätt.

Hur känns det att dyka in i tränings-/hälsobranschen?

– Väldigt roligt och annorlunda! Jag kommer från förlagsbranschen där jag omgivits av travar av böcker i varje hörn. Nu är jag i stället omgiven av stora träningsredskap. Det är stor en kontrast! Sen slås jag av att alla mina kollegor, precis som jag, känner samma engagemang och motivation för träning och hälsa. Bara det är inspirerande!

Ur ett varumärkesperspektiv, när du tittar in branschen, vad ser/tänker du spontant?

– Att jag har mycket att lära men också att jag ser att det finns stora möjligheter! Inte minst när det kommer till privatmarknaden. Vi har märkt en markant ökad efterfrågan på gym och träningsutrustning för hemmet men här tror jag det är långt ifrån alla som känner till Technogyms produkter. Till skillnad från fitnessbranschen där vi är välkända likväl som vi är en given leverantör till många företagsgym, hotell och andra hälsoaktörer. När det kommer till våra privata kunder behöver vi bli ännu bättre på att förstå deras behov och beteenden och därtill se till att synliggöra oss på deras ”arenor”.

Är det något speciellt som du tar med dig in i detta arbete från tidigare roller som du kan ha stor nytta utav?

– Absolut, massor! Framför allt vikten av att alltid ställa sig frågan ”WHY?”. Utan ett tydligt svar på ”varför” blir det svårt att ta beslut om vad som behöver göras för att förändra eller förbättra något. Jag värdesätter också att jag alltid varit mån om att ta tid till att reflektera. Utan reflektion blir det sällan lärdomar. Och för mig handlar det mycket om att förstå, utmana sig och hela tiden bli bättre. Alltid med kunden i fokus!

Vad kommer fokus ligga på i din nuvarande roll under den närmsta framtiden?

– Förutom att suga in mig allt det nya från mina kollegor på Qicraft och via Technogym så kommer jag initialt fokusera på PR och andra samarbetsformer som kan stärka vårt varumärke. En annan viktig del är att effektivisera marknadsteamets arbete inom Norden och hitta synergier där vi kan dra nytta av varandras olika kompetenser på bästa sätt.

Tack för pratstunden och lycka till!

– Tack själv!