Så skapar du engagerade medarbetare

Att starta eller driva ett gym kräver att man levererar en bra service. För att detta skall fungera optimalt behöver du anställda som varje dag är där ute och levererar det lilla extra. Har din personal den rätta viljan och kompetensen för att göra ett riktigt bra jobb?

När man driver företag pratas det mycket om att sätta kunden i fokus. Men samtidigt hör vi att: ”företagets viktigaste resurs är personalen”. Det räcker alltså inte med att bara fokusera på kunden utan lika viktigt är hur du tar hand om och disponerar din personal. 

Den kända och mycket framgångsrika entreprenören Sir Richard Branson menar:

– ”Enligt normen ska ett företag först och främst se till aktieägarnas behov, sedan kundernas och till sist medarbetarnas. Jag har alltid gjort tvärtom, och det gäller också för mina anställda chefer. Inom Virginkoncernen kommer medarbetarna först, sedan kunderna och till slut aktieägarna. Det handlar om sunt förnuft: om dina medarbetare är glada och motiverade, kommer dina kunder troligen också bli glada – vilket innebär att chansen är större att företaget kommer att sälja mer och göra högre vinster. Det leder till att ni skapar de resultat som aktieägarna vill se”.

Branson menar alltså att ”ta hand om personalen” är en väldigt viktig framgångsfaktor, kanske den allra viktigaste. 

Men hur gör man då för att få glada och motiverade medarbetare? Allt börjar med att sätta företagets profil, vision och kärnvärden. När detta jobb är gjort blir det enklare att veta ”vilken sorts personal” som verksamheten behöver. Sedan gäller det att lyckats med din rekryteringsprocess. Människor som är bra på sina jobb, är kreativa, hårt arbetande, tänker framåt, är flexibla och ambitiösa.

Vi leker med tanken att du verkligen har lyckats med din rekrytering och nu har skapat ett superteam med några riktiga ”guldkorn” – då börjar nästa utmaning, att få dem att stanna och inte gå vidare mot nya jobbutmaningar. Här följer några tips:

Mening

Nummer ett är alltid att de blir riktigt engagerade i företags vision och målsättning. De måste ha ett tydligt svar på ”varför” de ska gå till sitt jobb varje dag.

Ambition

Alla människor har ett behov av att lyckas. För att göra detta är nyckelordet ”ambition”. Det är upp till dig att försäkra dig om att dina bästa anställda kan uppnå vad de vill inom ditt företag. Kom ihåg att alla har inte ambitionen att bli chef utan är fullt motiverad med att göra ett bra jobb på en annan position.

Ansvar

Om du vill försäkra dig om att dina bästa anställda stannar kvar måste du visa dem exakt hur de kan växa inom företaget och få mer ansvar. Ge gärna exempel på andra personer – som har växt från att startat som en gymvärd och avancerat till en ledande position.

Berömmelse

Förutom lönen, som är den vanliga belöning för att göra sitt jobb, är det alltid nödvändigt att visa uppskattning för dina anställda. De flesta ambitiösa människor gillar att ha sitt namn i rampljuset, de söker en ego-boost och då är det din uppgift att ge dem det.

Konflikthantering

Avundsjuka är tråkigt men det är ett väldigt vanligt förekommande problem på de flesta arbetsplatser. Här gäller det som ledare att vara rak och transparent. Du kommer aldrig att få reda på vad dina anställda tycker om du inte frågar dem. Skapa därför ett arbetsklimat där det är ”högt i tak” och att ingen anställd är rädd för att berätta exakt vad de tycker. Se till att alla konfliktrelaterade frågor diskuteras och saker verkligen händer och förändras.

Kompetensutveckling

Det härliga med utveckling är att ingen är någonsin färdigutbildad. Ligg långt fram med en utbildningsplan för era anställda eftersom ofta känner sig folk missnöjda med sina jobb då de känner att de inte lär sig något nytt. Att ge dem en ny kunskap som leder till utveckling kan vara den motivation de alla letar efter.

Utmaningen med att sätta samman en fullt fungerande organisation är komplex och ibland kan det kännas som en uppgift omöjlig att förverkliga. Men håller du med Sir Richard Branson kommer du göra allt för att skapa kompetenta medarbetare med en ambitionsnivå som är svår att stoppa.