Marknaden för digitala gymmedlemskap växer snabbt

Flera företag slåss om marknaden för digitala gymmedlemskap i Sverige. Fitness Collection dubblade omsättningen under 2018, men har blivit frånsprungna av storsatsande Bruceapp

Förra året omsatte FitnessCollection fyra miljoner kronor, en ökning från 2,5 miljoner från året innan. Samtidigt ligger förlusterna i bolaget på 7 miljoner kronor, samma nivå som årets dessförinnan.

Omsättningsmässigt har konkurrenten Bruce, med en liknande tjänst som lanserades ungefär ett år senare, sprungit om. Bruce omsatte 10 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2017/2018 och gjorde ett litet plusresultat. Nyligen tog bolaget in 20 miljoner kronor från Axel Johnson-gruppens investeringsbolag D-Ax. För 2018/2019 räknar bolaget med att omsätta 24 miljoner kronor med ett +/-0-resultat.

Uppstickaren Swiftr, som backas upp av Bonnier och riskkapitalbolaget Wellstreet omsatte förra året knappt 2 miljoner kronor och gjorde en förlust på 5 miljoner kronor.

Bildkälla: Swiftr

Heyouts, som drogs igång av Friskis & Svettis-grundaren Johan Holmsäters son Linus Holmsäter, försattes i konkurs under 2018.

Internationellt sett finns det flera stora aktörer på marknaden för digitala gymmedlemskap. Amerikanska ClassPass har har över 15 000 anslutna ”partners” (gym, träningsstudios mm) och omsätter över 1.5 miljarder SEK och värderas till över 5 miljarder SEK.

Brailianska Gympass är en tjänst som fungerar på liknande sätt som ovanstående, men som primärt riktar in sig på corprate wellness, där företags anställda får tillgång till ett stort nätverk av gym och studios (47 000 st, fördelade över 14 länder).