Mindbody köper upp ClassPass

Bildkälla: ClassPass

Den digitala medlemskapstjänsten ClassPass meddelar att de har förvärvats av Mindbody.

Mindbodys bokningsprogramvara används av studios, gym och andra upplevelsebaserade tjänsteleverantörer. Företagens tjänster kompletterar varandra då ClassPass hjälper till att fylla pass, medan Mindbody tillhandahåller programvaran som hjälper träningscenter att driva sin verksamhet.

Köpeskillingen är än sålänge inte kommunicerad, ClassPass senaste värdering låg på 1 miljard USD. Vid sidan av förvärvet meddelar Mindbody också att företaget har säkrat en investering om 500 miljoner USD för den sammanslagna enheten, som kommer att bidra till att ytterligare påskynda företagets tillväxt och bygga vidare på produktinnovationerna och investeringarna som har gjorts under pandemin.

ClassPass lanserades 2012 med en modell som liknade Mindbodys nuvarande modell. Grundaren och dåvarande VDn, Payal Kadakia, såg framför sig en webbplats som lät användare boka pass på en mängd olika studios och gym.

Payal Kadakia

Bildkälla: ClassPass

Genom att slå sina påsar ihop har Mindbody/ClassPass möjlighet till enorm tillväxt. ClassPass-studios som inte använder en bokningsprogramvara (ungefär en tredjedel av ClassPass-anslutna studios, enligt ClassPass VD Fritz Lanman) kommer nu att få chansen att registrera sig hos Mindbody. ClassPass-anslutna studios/gym kommer dock inte behöva byta bokningsprogramvara till Mindbody.

– ”Det är för att vi tycker att det är väldigt viktigt att ClassPass behåller sin fördel med att ha stort utbud som möjligt tillgängligt”, säger Mindbodys CEO Josh McCarter. ”Det betyder att de kommer behöva arbeta med företag som eventuellt använder några av våra konkurrenters programvara.”

ClassPass kommer att behålla sitt varumärke, och Fritz Lanman sa i en kommentar till TechCrunch att det inte finns några planer på neddragningar eller uppsägningar.

Lanman liknar upplägget med hur det gick till när Facebook köpte upp Instagram:

– ”Instagram var bara ett litet företag när Facebook köpte det, och Facebook boostade det verkligen med sin överlägsna skala och tekniska plattform.”

Nyckeln, enligt både Lanman och McCarter, är att navigera sig igenom slutet av pandemin med lika många studios, gym och tjänsteleverantörer i portföljen.

”Den största komplexiteten och riskerna för verksamheten är hur många av dessa småföretag vi kan hålla i drift, och hur länge de kan hålla ut? Vi ser dock hittills tecken på en stark motståndskraft i branschen hittills.”

Förvärvet kommer i svallvågorna efter nyligen gjorda studier och data från båda företagen som tydligt pekar mot att att konsumenterna återvänder till studios, gym, behandlingar mm när samhällena öppnar igen. I företagens studier uppger 80% av konsumenterna att välbefinnande är viktigare än någonsin. Dessutom upplever flera marknader som har öppnat upp igen att bokningar på Mindbody-plattformen återhämtar sig till nivåerna före covid-19 och ClassPass-användningen ligger på 110% av användningen före pandemin för de prenumeranter som har återvänt till klasserna.

Läs gärna även ClassPass trendspaning för andra halvan av 2021