Efter ett omfattande arbete står nu Nordiska Kompaniets nya sportsatsning klar. Sex nya avdelningar har samlats på ett och samma våningsplan med en yta på drygt 2 000 kvm, där den nya multibrandavdelningen NK Sport står för merparten av ytan. Med spännande varumärken och ett nytt avskalat inredningskoncept är det nya NK Sport helt unikt i sitt slag.
Under 2019 har arbetet med Plan 3 växt fram och den 11 september öppnades sportplanet. Med omvandlingen blir NK en destination för exklusiva, innovativa och internationella varumärken där kundens upplevelse står i fokus. Sportplanet utgörs av den nya multibrandavdelningen NK Sport tillsammans med Sail Racing, J.Lindeberg Sport, Barbour, Lacoste och Lululemon.
– ”Vi är oerhört glada över att kunna öppna upp dörrarna till en unik sportdestination där progressiva varumärken presenteras tillsammans med internationella aktörer på ett sätt man aldrig tidigare sett i Sverige. Med den nya sportsatsningen tar vi nästa steg i förnyelsearbetet mot ett varuhus i världsklass där NK Sport kommer bli ett av Europas mest nytänkande sportkoncept”, säger Andreas Edström, varuhuschef Nordiska Kompaniet.
Bakom satsningen av multibrandavdelningen NK Sport står entreprenören Marc Nylander, vars vision är att presentera progressiva sport- och outdoor varumärken på ett helt nytt sätt. Den stora omvandlingen står arkitektbyrån Guise och creative director Anton Wikner för, de har använt sig av material som aluminium och betong för att skapa en avskalad interiör som för tankarna till exklusiva modehus där nu prestanda och funktionalitet står i fokus.
– ”NK Sport kommer att kombinera estetik och funktion på ett nytt sätt, vi har tagit dynamiken och känslan från street- och modevärlden och kombinerat med produkter för prestanda och funktion. Med unika sportkollektioner och en fantastiskt vacker butik – hoppas jag kunna inspirera mer människor till medvetna och hälsosamma livsval”, säger Marc Nylander, entreprenören bakom NK Sport.