Under hösten 2017 introducerade Nordic Wellness konceptet Grand Fitness. Nordic Wellness uppger sig ha identifierat en lucka i utbudet av Boutique-liknande gym i Sverige men framförallt i Göteborgsområdet. Med Grand Fitness vill Nordic Wellness fylla den luckan och erbjuda en träningsupplevelse utöver det vanliga.
Boutique-gym är inte ett nytt fenomen. Uppväxten har ökat enormt i USA och England de senaste åren och trenden visar inga tecken på att sakta ned. Forskning publicerad av IHRSA visar att antal medlemmar i boutique-gym dubblades från 21 % 2013 till 42 % 2014. Vidare har Boutique-kedjorna öppnat nya klubbar med en ökning av 450 % per år sedan 2010, enligt den fitness-fokuserade investmentbyrån Piper Jeffray. – ”Vi känner oss därför säkra på att intresset finns och att konceptet ligger helt rätt i tiden”, säger Magnus Wilhelmsson VD och grundare till Nordic Wellness.
Boutique-gym kan bland annat kännetecknas av en lite mindre yta med större fokus på en lyxigare inredning och en häftigare helhetsupplevelse. Detta innebär ofta en högre kostnad för medlemmarna. För ett medlemskap i flertalet gym i New York och London kan det kosta uppåt 2 000 kr i månaden eller 300 kr per bokat pass.
Visionen för Grand Fitness är att skapa samma atmosfär och känsla som Gymmen i New York och London till ett mer förmånligt pris. Inspiration är hämtad från gym som David Barton i New York, 1Rebel och BXR i London.
Den första Grand Fitness-klubben slog upp portarna i oktober 2017 där Nordic Wellness Övre Husargatan var tänkt att öppna. Klubben kommer är tillgänglig för Nordic Wellness-medlemmar som har Sverigekort, Regionskort för Göteborgsregionen, samt Student- och Seniorkort.
Om företaget: Nordic Wellness är en av Sveriges största friskvårdskedjor med ca 160 gym i Sverige.