Henning Holm, VD för utbildningsföretaget AFPT, och Andreas Skjetne, marknadschef hos träningskedjan EVO, har gett ut boken ”Bli framgångsrik som PT” i Norge, nu släpps den i svensk version.
– Efter många år i branschen med fokus på personlig träning har jag sett behovet av ökad kunskap inom försäljning och marknadsföring. Tyvärr misslyckas många tränare med stor potential och det beror till stor del på förmåga att bygga upp en klientbas och således en tillräcklig och stabil inkomst, säger Henning Holm.
Först i rollen som mångårig framgångsrik personlig tränare, sedan, som coach för hundratals personliga tränare, har han sett hur mycket det finns att vinna på en bra struktur kring upplärning.
– Idén att skriva en bok hade jag i tankarna under några år och gjorde slutligen slag i saken. Återkopplingen har varit uteslutande positiv och vi blev mycket stolta när AFPT (norges största utbildare av personliga tränare) ville använda boken som en viktig del i deras vidareutbildningar inom försäljning, marknadsföring och coaching, fortsätter Holm.
För att erbjuda en bok med brett akademiskt innehåll tog Henning Holm in Andreas Skjetne som medförfattare. Han är själv en erfaren personlig tränare och är för marknadschef hos EVO (en av Norges ledande träningskedjor) samt redaktör för Evolution – en av Norges största träningsbloggar.
Boken ”Bli framgångsrik som PT” är en lärobok för studenter och befintliga personliga tränare som vill förbättra sina kunskaper inom försäljning och marknadsföring.
Innehållet är anpassat efter en tränares vardag och ger insikt i centrala ämnen såsom:
- Bygga varumärke
- Försäljning
- Sociala medier
- Bra kommunikation i tränarrollen
– Du behöver inte vara en ”råsäljare” för att klara dig bra som PT, men det är en fördel om du kan kommunicera bra med människor. Detta kommer att göra det enklare att bygga den kundbas du behöver för att få en inkomst du kan leva på, avslutar Andreas Skjetne.
Brian van den Brink, som översatt boken till svenska, är en branschprofil som är medgrundare och VD för utbildningsföretaget Human Performance och grundare av Sweaty Business. Tidigare har han under flera år varit personlig tränare och gruppträningsinstruktör, marknadschef för SATS i Sverige samt nordisk marknadschef för Technogym.
– Jag kan bara instämma i Henning och Andreas insikter och kommentarer. De flesta tränare misslyckas inte på grund av för dålig utbildning inom det som har med själva träningen att göra. Tränare brinner oftast för den delen. Däremot är det många som inte vet vad och hur de behöver gå tillväga för att hitta kunder, signa dem och behålla dem över tid. Det kan bli en chock när man kommer ut i arbetslivet efter PT-utbildningen. Det är vad den här boken verkligen kan hjälpa till med. Den ger verktyg i form av konkreta tips och råd samt nyttiga reflektionsövningar så att man får fundera över viktiga saker i sin tränarroll.
”Bli framgångsrik som PT” ges ut av Treningsformidling och finns att köpa som e-bok här.