Peloton har stoppat sitt misslyckade försök att omprofilera Precor till Peloton Commercial, och meddelar att det framöver fortsatt kommer att operera under det redan väletablerade Precor-varumärket.
Precors vd, Betsy Webb, kliver bort från rollen som hon har haft sedan 2021 och lämnar över till den nya tillfälliga VD:n, turnaround-specialisten Dustin Grosz.
Rockaden tros vara en indikation på att Peloton förbereder sig för att putsa till och så småningom sälja Precor till nya ägare. Grosz har cirka 30 års erfarenhet av träningsutrustningsbranschen, inklusive en tid som vd för Core Health and Fitness.
Peloton förvärvade Precor 2021 vid en tidpunkt då företagets kassa var omfattade och betalade dryga 420 miljoner USD för verksamheten. Förutom att förvärva Precors omfattande produktportfölj, fick Peloton 625 000 kvadratmeter fabriksyta i USA, tillsammans med ett 100 man starkt forsknings- och utvecklingsteam och ett stark fäste inom hotellindustrin – en marknad som Peloton var angelägna om att ta sig in på.
Detta kom vid en tidpunkt då Peloton upplevde utmaningar att hålla jämna steg med efterfrågan på sina produkter på grund av lockdowns under pandemin och behövde kraftigt utöka sin produktionskapacitet i USA.
Skälet till köpet underminerades dock relativt snabbt när gymmen återöppnade minskade Pelotons försäljning kraftigt och företaget tog det strategiska beslutet att lägga ut all sin tillverkning på företaget Rexon, vilket effektivt tog bort behovet av att ha Precor i sin portfölj.
Omprofileringen till Peloton Commercial har inte alls blivit en framgång och har påverkat Precors varumärke eftersom Pelotons rykte har fått ett antal rejäla törnar på grund av felbeslut från ledningen. En försäljning av Precor skulle ligga i linje med Pelotons nuvarande strategi för att vända företagets minst sagt dystra trend, vilket skulle tillföra pengar till verksamheten och göra det möjligt för företaget att fokusera krafterna på kärnverksamheten.