Podcast: Från bank och kod till bänkpress och hantlar – Nordic Performance Centers unika resa

Christian och Jesper Naarttijärvi, NPC Gym
Christian och Jesper Naarttijärvi

När bröderna Christian och Jesper Naarttijärvi startade Nordic Performance Center (NPC) i Boden för några år sedan var det med en tydlig idé: att skapa en ny typ av premiumgym för den moderna träningskonsumenten – en digitalt sömlös upplevelse med fullt fokus på funktionell träning och utrustning i världsklass.

I dag är NPC en växande gymkedja med etableringar från Kiruna till Stockholm, och bröderna har gjort sig ett namn i branschen med sitt kompromisslösa fokus på design, teknologi och målgruppsanpassning.

Luckan i marknaden

– Vi såg att det fanns ett glapp i marknaden, säger Christian Naarttijärvi i Sweaty Business Podcast. Alla gymkedjor slogs om samma målgrupp och digitaliseringen var i princip obefintlig. Du kunde inte ens köpa ett gymkort utan att en människa var inblandad.

Foto: Sweaty Business

Bröderna, med bakgrund inom bank (Christian) och IT (Jesper), byggde därför sitt eget affärssystem från grunden. Det möjliggör en nästan helt digital onboarding för nya medlemmar, automatisk access, antifuskmoduler och till och med integration av kyldryckesförsäljning – allt styrt via deras egen kod och hårdvara. Tekniken är så pass central att 3D-skrivare dygnet runt producerar delar till deras passage- och accesslösningar.

Premium utan personaltryck

Det som kanske imponerar mest är hur NPC lyckats hålla personalkostnaderna nere till under 10 procent, jämfört med ett branschsnitt på cirka 33 procent. Det görs genom att digitalisera processer, skala bort receptionistroller och distribuera arbetsuppgifter ut på enheterna.

– Vi köper i princip ingenting externt förutom revisorns påskrift. All marknadsföring, ekonomi, drift och städ görs inhouse. Det är enda sättet för oss att få ihop kalkylen med så pass höga investeringar i utrustning och design, säger Christian.

Bröderna demonstrerar sin nya, egenbyggda, lösning med magnetlås på dryckeskylarna | Foto: Sweaty Business

Från bankkostym till bänkpress

Christian berättar om sin resa från karriär inom bankväsendet till entreprenör i shorts.

– Morsan tyckte jag var knäpp när jag sa upp mig. Men nu när hon sett vad vi bygger tycker hon det var rätt val.

Både han och Jesper har alltid haft entreprenörsdrömmar. Men istället för att starta ännu ett allroundgym valde de att fokusera på självgående, träningsintresserade människor som vill ha en inspirerande miljö och tillgång till den bästa utrustningen – utan gruppträningspass eller barbröstade hantelsvingare.

– Vi ville skapa ett gym där man får en premiumupplevelse. Rent, snyggt, doft, ljud, ljus – alla detaljer är genomtänkta. Men också där det är enkelt att vara medlem och där allt bara funkar.

Foto: Sweaty Business

Expansion i motvind

Trots att NPC lanserades mitt under pandemin har de fortsatt växa – något som Christian menar har varit både en prövning och ett test på affärsmodellen.

– Vi har aldrig haft ett lugnt kvartal. Men det har härdat oss. Och det faktum att vi kunde öppna tre anläggningar under covid och växa ändå, visar att modellen fungerar.

Etableringen i Stockholm, där NPC öppnade sin mest ambitiösa anläggning hittills på Gärdet, var en strategisk milstolpe.

– Det var en nödvändighet för att få upp varumärket. Hur bra gym vi än bygger i Norrland så är Stockholm navet för träningsbranschen.

Foto: Sweaty Business

Teknik, AI och framtiden

Framtiden? Christian ser fortsatt digitalisering som nyckeln, både i den dagliga driften och i hur man bygger relationer med medlemmarna. Integrerade appar, smartare passagelösningar, AI-baserad övervakning och kunskapsplattformar är redan på gång.

– Kunskapsnivån hos tränande har gått upp enormt. Vi ser en ny generation som tränar smartare och effektivare. Där måste vi som gymaktörer hänga med – och gärna ligga steget före.

Lyssna på Christian Naarttijärvi i Sweaty Business Podcast #167

Lyssna på hela samtalet med Christian Naarttijärvi i Sweaty Business Podcast – om resan från bank till bänkpress, framtidens gymkoncept, digitaliseringens roll i branschen och varför premium inte bara handlar om marmorgolv. Sweaty Business podcast avsnitt #167 hittar du där poddar finns, på Spotify eller här.