Stockholm Halvmarathon får ny titelsponsor – adidas skriver femårsavtal

Ofelia Ashm adidas Stockholm Halfmarathon
Foto: Marathongruppen

Adidas och Marathongruppen, Sveriges största arrangör av motionsevenemang, utökar sitt samarbete när det globala sportvarumärket gör entré som ny titelsponsor för Stockholm Halvmaraton. Avtalet är på fem år och sträcker sig fram till och med 2029.

I fredags annonserades det att Stockholm Halvmaraton kommer att byta titelsponsor och nu står det klart att det är adidas som tar klivet från huvudsponsor till titelsponsor för evenemanget. Marathongruppen och adidas har sedan flera år tillbaka ett starkt samarbete, i och med att de sistnämnda även äger titelsponsorskapet för evenemangen Stockholm Marathon, Premiärmilen, Premiärhalvan och Execute Sälen.

Adidas blir härmed titelsponsor för evenemang som tillsammans kommer locka omkring 55 000 löpare 2025. Utöver det är man fortsatt sponsor för Stockholm Mini Marathon och löpargruppen TSM Running. Henrik Hallberg, Director PR & Brand Communications, adidas Nordics, ser fram emot att ta ytterligare steg på den nordiska löparmarknaden tillsammans med Marathongruppen:

– Vårt samarbete med Marathongruppen inleddes 2022 och sedan dess har vi tillsammans tagit stora kliv för att utveckla evenemangen. adidas vill bli det starkaste sportvarumärket i Norden på löpning och att då ta över titelsponsorskapet för ännu ett av landets största evenemang känns både inspirerande och rätt. Evenemangets profil och framtidsvisioner går helt i linje med oss på adidas.

Stockholm Halvmarathon adidas
Foto: Marathongruppen

David Fridell, verksamhetschef på Marathongruppen, lyfter även han att evenemangets profil och framtidsvisioner passar väl in med den nya titelsponsorn:

– Matchen känns verkligen som handen i handsken och adidas kommer in som titelsponsor vid helt rätt tidpunkt för evenemanget. Det som de har gjort för både oss och svensk löpning senaste åren sticker verkligen ut om du frågar mig. Dessutom tror jag att adidas Stockholm Halvmaraton på sikt kan bli vårt allra största evenemang.

Det är inte bara namnet som blir nytt utan deltagaren kommer även att mötas av en ny känsla inför och under evenemanget. Dels vad gäller färg, form och kommunikation, dels under evenemangsdagarna på Expot och evenemangsområdet. Louise Fredriksson, projektledare för adidas Stockholm Halvmaraton, utvecklar:

– Det är viktigt för båda parter att adidas Stockholm Halvmaraton är ett evenemang som står på egna ben och inte är en kopia av adidas Stockholm Marathon. Självklart kommer det finnas likheter, loppen är trots allt del av samma familj, men halvmaran kommer vara lite mer av den kaxiga lillsyrran. Uppstickaren som har potential att blir något ännu större.