Massiv tillväxt för Booty Builder

2019 var ett spännande år för entreprenören Haakon A. Larsen i norska bolaget Booty Builder. Han tror själv att äventyret bara har börjat.

Globalt hade Booty Builder under 2019 en tillväxt på 800 procent, det är helt sanslöst, kommenterar Haakon A. Larsen.

Företagets nya modell, som lanserades under förra året blev en mega-succé.

– Vi har sålt allt vi har klarat av att producera. Begränsningen ligger i produktionen, säger Larsen.

Men nu investeras mer i fabriken i Polen och en annan fabrik är på plats. Enligt Larsen produceras det cirka 300 Booty Builder Platinum per månad, men nu kommer kapaciteten att mångdubblas.

– Nu säljer vi fler per månad än vi gjorde det första hela året när vi började. Den tillväxt vi har haft är exakt vad vi har lyckats hantera – du kan ju växa för snabbt också, säger Larsen.

Tillväxten är störst i länder som USA, Tyskland och Nederländerna. Företaget uppger att de stora kedjorna ute på de internationella marknaderna har börjat att köpa in deras produkter, till skillnad mot tidigare då de enbart köpte enstaka produkter här och var.

Larsen poängterar att han och resten av teamet inte bara säljer en maskin utan att det jobbas mycket med allt som finns runtomkring.

– När du har en Booty Builder kommer det att generera medlemskap och centren kommer att dra nytta av att ha dem. Vi arbetar med det varje dag. Det finns inga ”rumpträningsmaskiner” som har lika många följare som oss med över 90 000 på Instagram. Vi bygger varumärke.

https://www.instagram.com/p/B06LWk9hWm0/

Företaget har bland annat utvecklat en app, med alla typer av övningar, som strax kommer att komma i en helt ny version.

– Det är kul att höra att en spelare som Nordic Wellness, där vi har levererat en hel massa Booty Builder, är supernöjda och att medlemmar kommer för att träna hos dem eftersom de har just dessa maskiner.

Med popularitet kommer också kopior.

– Alla har kommit med någon höftlyftmaskin nu, och så skulle det inte varit som om vi inte hade börjat. Det finns många kopior på marknaden, säger Larsen.

Detta är en utmaning för företaget, men Larsen säger att när de kontaktar de som kopierar produkterna så löser det sig vanligtvis.

– Vi har patent och varumärkesskydd över hela världen. I USA har vi också patent på rörelsebanan. Vårt rörelseområde, det vill säga hur man flyttar kroppen för maximal effekt, är helt unikt, säger Larsen.