Grundarna bakom träningsplattformen Troopr fick in mer än dubbelt så mycket mot vad de hade hoppats på i Draknästet.
Troopr utvecklar en plattform för att hjälpa sport- och träningsintresserade att möta likasinnade, och skapa möjligheter att hitta träningskompisar.
Vd Tim Axelsson tog tillsammans med medgrundaren Carolina Westin plats framför investerarna i SVTs Draknästet. I programmet söker de en investering på 600 000 kronor för 2 procent av bolaget, som värderar företaget till 30 miljoner kronor.
Zettle-grundaren Jacob de Geer är ”draken” som nappar och landar slutligen en uppgörelse om en investering på 1,25 miljoner kronor för 5% i Troopr, en värdering av bolaget på 25 miljoner kronor.
Det har snart gått ett halvår sedan inspelningen av Draknästet. Investeringsrundan de befann sig i då har nyligen stängts. Totalt landade kapitalanskaffningen på 4 miljoner kronor, inklusive pengarna från Jacob de Geer.
Ny inriktning
”Vi släppte vår alfa-produkt kort innan Draknästet och fick ganska snabbt en växande användarbas som vi vi kom nära. Vi såg att det fanns ett intresse samtidigt som vi inte fick ut det vi ville från plattformen. Då vi insåg att det finns en väldigt hög kritisk massa för att få det att fungera rätt. Så sedan dess har vi gjort en pivot”, säger Tim Axelsson i en kommentar till Breakit.
Funktionen av plattformen förblir samma som tidigare, men vägen dit blir annorlunda, berättar han.
“Primärt kommer vi fokusera på att bygga ett bättre verktyg för träningsgrupper och lag, istället för att försöka nå ut till enskilda individer på en gång.”
“Eftersom att vi har en B2C-produkt så är det extremt bra PR att vara med i tv på det här sättet, så det var en stor bidragande faktor till att vi sökte. Men så var vi också i en pågående investeringsrunda, så det var också relevant”, säger Tim Axelsson.
I dagsläget äger Tim Axelsson närmare 70 procent av bolaget, Carolina Westin 12 procent, den tredje medgrundaren Patrik Högberg 8 procent och resterande delar ägs av externa investerare och affärsänglar, däribland Jacob de Geer, Memmo-grundaren Tobias Bengtsdahl, Jessica Almenäs och Patrik Fahlgren.