Zoezi sätter kundupplevelsen i fullt fokus med senaste satsningen – rekryteringen av Isa Olsson, grundare av gymmet Massive Performance.
Zoezi, Techföretaget som levererar affärssystem till gym, yogastudios, crossfitboxar och spaanläggningar över hela Sverige har som ambition att växa ytterligare på marknaden och rekryterar därför ytterligare kompetens från kundsidan.
Isa Olsson är känd inom branschen som innovatören som tänker på kundflöden i utformning av sin anläggning Massive Performance. Nu lämnar hon över driften av gymmet och står kvar som ägare för att kunna fokusera på sitt nya uppdrag på Zoezi som UX-designer (User Experience).
Sweaty Business fick en pratstund med Tomas Öberg, VD på Zoezi samt Isa Olsson för att kolla läget.
Tomas, hur kommer det sig att tre rekryteringar inom kort tid sker från kundsidan?
– Det är extremt viktigt för oss att vår produkt och det partnerskap vi skapar tillsammans med våra kunder ska ge maximal verksamhetsnytta och tillväxtbidrag för våra kunder. Därför rekryterar vi nu ännu fler personer till vårt team som verkligen till 100% förstår vår primära marknads behov utan och innan.
På så sätt säkerställer vi att vi fortsätter att inte bara leverera den tekniskt mest moderna lösningen på marknaden utan också den mest kundorienterade lösningen. Detta ser vi är en enormt viktig framgångsfaktor för både våra kunder, deras kunder och oss som leverantör av Zoezi MyBusiness – det moderna, molnbaserade och enkla affärssystemet som inkluderar kundernas kompletta digitala ansikte utåt.
Hur kom det sig att det blev just Isa som rekryterades?
– Isa är verkligen en perfekt match för oss – lång erfarenhet som företagare i branschen i kombination med hennes UX-design- och kompetens inom användbarhet är ett perfekt tillskott till vårt team och produkt.
Isa, Hur känns det att byta uppdrag?
– Efter åtta år med Massive, har jag verkligen fått chans att följa mitt hjärta och skapa min drömanläggning, lägga mitt eget schema och fått testa saker som nog hade varit svårt om jag ”bara” hade varit anställd på en gymanläggning.
De sista två åren har jag känt att jag önskat skifta fokus då min bakgrund ligger inom IT som interaktionsdesigner och jag precis gjort klart mitt examensarbete för en master i digitala hälsosystem.
Det är viktigt för mig att ställas inför nya utmaningar och att känna att det jag lägger min tid på är meningsfullt. Massive är fortfarande meningsfullt för mig, men nu är det dags för andra att få ta plats och växa där samt för mig att få göra någonting som skapar ringar på vattnet för friskvårdsanläggningari hela Sverige.
Vad blir din roll på Zoezi?
– Som UX-designer på Zoezi kommer jag att jobba med kundupplevelse och design som gör det ännu enklare att använda vårt system, oavsett teknisk nivå. När du jobbar på t.ex. ett gym ska du inte behöva tänka på tekniken – den är där för att underlätta ditt jobb, inte göra det svårare. Det finns mycket vi kan göra för att förenkla för friskvårdsföretag av alla storlekar. Spontant upplever jag att man använder teknik på ett ganska klumpigt sätt i vår bransch, där den oftare blir en tröskel för personalen på anläggningarna än ett hjälpmedel.
Hur tänker du kring teknikens påverkan på medlemmarna?
– Det är såklart inte bara viktigt att tekniken fungerar bra för anläggningarna – utan även för våra slutkunder. När tekniken blir ett starkt verktyg för slutkunden som ger medlemmen förutsättningar för att engagera sig djupare i sin hälsa, kommer de sannolikt också stanna kvar längre på sin hemanläggning.
Vad tror du att din erfarenhet kan bidra med till Zoezi?
– Tiden på Massive har gett mig mycket erfarenhet och insikt i både hur människor och deras interaktioner med digitala system fungerar och jag tror det är en styrka jag tar med mig in i mitt nya uppdrag. Jag har varit kund hos Zoezi sedan 2016 och har hela tiden varit ett stort fan av hur grundarna Mikael och Markus har drivit bolaget och bemött sina kunder. Att ta rollen som UX-designer när jag fick chansen kändes självklart och redan efter första veckan känns det som jag har landat på helt rätt plats!
Var ligger huvudfokus för företaget framåt avseende just user experience?
– User experience är något man jobbar med i flera led. Ett initialt förändringsarbete i både informationsflöden och designen som kommer påverka såväl Zoezi, våra kunder och deras slutkunder. Över tid så kommer vi också att utveckla kundresan och skapa en mer attraktiv design. Målet är att vår produkt skall bli ännu enklare att använda och att vi ska ge våra kunder de absolut bästa förutsättningarna för att frodas!
Stort tack för pratstunden och fortsatt lycka till!
– Tack!