Gymleco, svensk designer och producent av gymutrustning, valde år 2018 att påbörja en satsning utanför Sveriges gränser. Sedan dess har efterfrågan på den svenska gymutrustningen spridit sig världen över.
Under 2023 levererades de första gymmaskinerna till Nya Zeeland och Australien. Gymleco fick även nya återförsäljare i Portugal, Chile, Jordan, Australien, Nya Zeeland, Österrike, Slovenien och Malta.
Gymleco stannar inte där utan planerar att expandera ännu mer under 2024. Bland annat på den sydamerikanska marknaden. Grundaren Kari Jernvall gjorde nyligen ett besök till den stora fitnessmässan IHRSA i Brasilien för att utforska den Sydamerikanska gymmarknaden och skapa nya kontakter för den framtida expansionen.
Förutom Sydamerika så har Gymleco växt väsentligt i både Europa, Asien, Mellanöstern och USA. Det har lett till att Gymlecos träningsmaskiner finns på flera välkända gym som Binous1, Destination Dallas, Oxygen gyms, Flex N Tone m.m.
– Det har varit fantastiskt att få leda Gymleco framåt och utåt i världen, berättar Monica Sotkasiira, VD på Gymleco.
– Jag tillträdde som VD år 2014 och år 2018 var vår fabrik utbyggd för att tillgodose en internationell expansion. Vi började med Norden och tack vare stor framgång här så fortsatte vi utåt mot Europa, USA och Asien.
– Jag tror att den största anledningen till att vi lyckats internationellt är tack vare grundidén bakom våra produkter – kvalitetsprodukter med korrekt ergonomiskt rörelsemönster för bästa resultat. Flera av våra gymmaskiner har haft samma design sedan 90-talet men i och med den internationella expansionen så trendar de på nytt i nya länder.
– När en maskin upptäcks i ett land så blir det som ett sus som går genom Instagram och TikTok i det landet och plötsligt har vi massa beställningar på just den produkten. Det är ett bevis på att det vi gör är rätt. En kvalitetsprodukt kommer alltid att hålla, genom tidens alla trender.
– Det är inte bara våra produkter som sprids internationellt utan även vår community, berättar Linda Sotkasiira, marknadsansvarig på Gymleco.
– Fler vill förknippas med Gymleco och vara en del av varumärkets resa. Tex. ser jag att fler och fler taggar Gymleco på sociala medier när de tränar med vår gymutrustning. Det är jättekul att se då det visar att folk uppskattar våra gymmaskiner.
– Vi delar även en del av vår community med likasinnade varumärken som till exempel klädföretagen GASP och Better Bodies. Där syns vi ofta tillsammans med samma atleter. På det här sättet hjälper vi att bredda varandras community och nå ut till flera och samtidigt får alla atleter en större plattform.
– Vi var en av de första leverantörerna av gymutrustning som började samarbeta med atleter år 2016. Både nationellt och internationellt för att marknadsföra oss utåt på sociala medier. Det byggde upp vår community vilket är en anledning varför det är så pass starkt idag.
Tidigare såg vi mest värde i att synas på andras kanaler men nu ser andra värde i att synas på våra kanaler, avsluta Linda Sotkasiira.
Gymlecos har återförsäljare i 37 länder och expanderar kontinuerligt. Vill du komma i kontakt med Gymleco eller en av deras återförsäljare så finns all kontaktinformation på deras webb.