Tidigare under våren blev entreprenören Tom Flumé vinnare tv-serien ”The Apprentice” i TV4, där tolv deltagare, alla med varsin affärsidé, tävlade om en investering på 1,5 Mkr från investeraren och entreprenören Gunilla von Platen. Nu tas ett stort steg då sportjätten Stadium valt att ta in hela sortimentet från Moss & Noor.
Tom Flumé, grundare och vd Moss & Noor:
– Superkul! Stadium är den största sportkedjan vi har i Sverige. En “klassiker” som lyckats hålla sig kvar på tronen trots stora förändringar av shoppingbeteende till följd av digitaliseringen. Teamet på Stadium har visat en snabbhet och vilja att samarbeta som är sällsynt.
– Vi har ett multikategorikoncept som attraherar både offline- som onlineaktörer. Det är vår styrka, fortsätter Flumé.
För den svenska versionen var det premiär för The Apprentice under våren, men formatet är inte nytt. Tv-serien har rullat sedan 2004 i USA, med den tidigare presidenten Donald Trump som programledare i 14 säsonger följt av skådespelaren och politikern Arnold Schwarzenegger.
Hud- och hårvårdsprodukter med fokus på träning och funktion är idén som tog Tom Flumé hela vägen till 1,5 Mkr. Han berättar att han fick idén i samband med ett gympass – tillsammans med sin erfarenhet från tävlingsbassängen.
– Jag har bakgrund som simmare och har spenderat väldigt mycket tid i klorvatten, vilket gjort att huden tagit en del stryk. En dag när jag var på gymmet såg jag en kille som hade allt: Kosttillskott, olika träningsprodukter – allt var på plats. Men när han i omklädningsrummet tog upp en tvål var det något som skavde, den passade inte in med resten av hans produkter, säger Tom Flumé.
Efter att ha undersökt området insåg han att att en övervägande del av hud- och hårvårdsprodukter fokuserar på skönhet – och väldigt få på träning och funktion. 2020 grundade han bolaget Moss & Noor.
Härnäst vill Tom Flumé ta sina hud- och hårvårdsprodukter utomlands:
– Vi växer kraftigt. I Sverige och utomlands. Nu handlar det för oss om att hålla ihop alla bitar för det går undan.
Att bolag bakom varumärket visar lönsamhet, trots explosionsartad tillväxt, är ett sundhetstecken anser Tom:
– För mig personligen har det varit viktigt visa att det som startup går att växa kraftigt samtidigt som du visar upp god lönsamhet. Vi har tagit oss dit vi är idag av egen maskin, av egna pengar. Gunillas investering i våras är öronmärkta för vår expansion utomlands – där det just nu sker otroligt mycket positivt.
Moss & Noor närmar sig full distribution i Sverige med återförsäljare inom apotek, hudvård och träning. Urval: Apotek Hjärtat, Apotea, Meds, Kronans Apotek, Apohem och Lyko, Kicks, Bangerhead, Åhléns samt Gymgrossisten, Svenskt Kosttillskott, Bodystore, Proteinbolaget och nu Stadium.