Det globala gymmjukvaruföretaget ABC Fitness Solutions har ingått ett avtal om att förvärva boutique fitness management-plattformen Glofox. Sammanslagningen kommer att utöka ABC Fitness Solutions räckvidd till 31 miljoner medlemmar fördelat över cirka 24 000 locations över hela världen. Affären förväntas slutföras före årets slut.
Glofox grundades 2014 av den professionella rugbyspelaren Conor O’Loughlin (VD), Finn Hegarty (Produktchef) och Anthony Kelly (Kommersiell chef). Glofox är ett SaaS-företag (software as a service) uppbackat av riskkapital och har en personalstyrka på runt 220 anställda samt kunder i 80 länder.
– ”Att kunna liera sig med en partner som delar samma syfte och värderingar, och som kan ge ytterligare resurser för att driva innovation och accelererad internationell tillväxt, är en enorm fördel för vårt team och våra kunder”, säger Conor O’Loughlin. ”Som en del av ABC Fitness Solutions har Glofox en extremt spännande framtid, och vi ser fram emot att ta den kombinerade verksamheten till nästa nivå.”
ABC grundades 1981 och hjälper 20 000 klubbar och anläggningar i 75 länder. Glofox-förvärvet kommer i kölvattnet av en rad tidigare integrationer, som omfattar GymSales i juli 2020, Trainerize i september 2020 och Fitness BI i april 2021. De gjorde det möjligt för företaget att lansera ABC Ignite, som erbjuder fitnesskunder en utökad produktportfölj för försäljning, medlemskap , engagemang, verksamhet, handel och insikter.
Genom att förvärva Glofox produkt- och kundbas kan ABC nu utöka sin räckvidd och hantera verksamheter av alla storlekar – från gymkedjor till boutiquestudios och personliga tränare.