Actic – Andra kvartalet – april till juni 2024
- Nettoomsättningen ökade till 170,5 (167,6) MSEK, en ökning om 1,7 procent
- EBITDA uppgick till 53,5 (49,8) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 31,4 (29,7) procent
- EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 17,3 (12,5) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 10,1 (7,4) procent
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 12,5 (6,6) MSEK
- Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -0,9 (-0,8) MSEK
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,05 (-0,03) SEK
Väsentliga händelser under det andra kvartalet
- Actic vann upphandlingen av Mörbybadet i Danderyd, med öppning i det tredje kvartalet
- Årsstämman beslutade om teckningsoptionsprogram för ledningen samt riktad nyemission till VD Niklas Johansson
- ARPM (Average Revenue Per member) ökade med 6,6 procent på medlemsintäkter jämfört mot föregående år
- Snittantalet medlemmar per anläggning ökade med 6,1 procent jämfört mot föregående år
Delåret – januari till juni 2024
- Nettoomsättningen ökade till 348,4 (342,8) MSEK, en ökning om 1,6 %
- EBITDA uppgick till 109,6 (91,9) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 31,5 (26,8) %
- EBITDA exklusive påverkan av IFRS 16 uppgick till 35,1 (17,0) MSEK, vilket motsvarar en marginal om 10,1 (5,0) %
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 22,9 (4,6) MSEK
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -4,0 (-16,4) MSEK
- Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,20 (-0,73) SEK
Kommentar från VD Niklas Johansson
Det andra kvartalet summeras till ytterligare en period med en förbättrad lönsamhet, där vi ökat både vår nettoomsättning och rörelseresultat jämfört mot samma kvartal föregående år. Framför allt positivt att se att vår nettoomsättning ökar, trots att vi bedriver tio färre anläggningar. Nettoomsättningen uppgick till 170,5 (167,6) MSEK, vilket innebar en ökning med 1,7 procent jämfört mot föregående år, justerat för jämförbara anläggningar är ökningen hela 7 procent.
Den positiva effekten av de prisjusteringar som genomförts fortsätter och vår ARPM har ökat med 4 procent jämfört med andra kvartalet 2023. Tittar vi enbart på intäkter från gym har ARPM ökat med cirka 7 procent. Den ökade nettoomsättningen är en kombination av pris och medlemsantal där vi även ser att genomsnittligt antalet medlemmar per anläggning har ökat med 6 procent jämfört med föregående år.
Kvartalet har präglats av fokus på produktutbuden inom såväl bad som gruppträning. Actic kommer under hösten att implementera Les Mills program för gruppträning vilket stärker attraktiviteten av vår produkt ytterligare. Allt för att utöka träningserbjudandet till våra medlemmar samt en standardisering av Actics gruppträningserbjudande. Lansering sker under tredje kvartalet och vi står redo med fantastiska gruppträningsinstruktörer att öka såväl träningsviljan som folkhälsan.
Vi har under kvartalet arbetat fram en ny strategisk riktning för bolaget. Styrelse och ledning står bakom riktningen som innebär ökat fokus i de delar vi är duktiga och ser bäst potential i en långsiktig affär mot de finansiella målen. Vi har brutit ned målen i aktiviteter för ökat fokus. Det handlar i många delar om att välja bort och det har för mig som ny VD varit påtagligt att vi gör lite för många saker samtidigt. Nu ökar vi fokus och väljer bort fler delar mot tidigare.