Åhus Träningscenter firar 30 år!

Anrika Åhus Träningscenter fyller 30 år, dessutom firar man 10 år med Milon. Detta firades nyligen med en hel jubileumsvecka.

Åhus Träningscenter, slog upp portarna för första gången 23 augusti 1993, då under namnet Christinas Aerobics Center. Ett antal år senare bytte företaget till nuvarande namn och flyttade verksamheten till större och nyare lokale. Idag stoltserar verksamheten med ett modernt gym med många olika pass att välja bland, ny träningsutrustning och en inspirerande atmosfär i allmänhet.

Sweaty Business fick med anledning av firandet en pratstund med ägare Patrick Johnsson, son till grundaren Christina, och flerfaldig svensk mästare i aerobics

Patrick Johnsson, Foto: Hamza Hirsi

Grattis till era 30 år!

– Tack så mycket, det känns mycket bra.

Kan du berätta lite om er verksamhet idag, vad erbjuder ni?

– Jag skulle säga att vi levererar en helhet, vi har många olika ben att stå på och det är väldigt många som kan hitta något att fastna för hos oss. Vi har traditionell gruppträning, spinning och yoga. Vidare är vi stolta att vara en av få anläggningar i Sverige som erbjuder Prama. Och sist, men inte minst, så har vi vår ”kronjuvel” – Milon.

Prama

Kan du säga något om bakgrunden till företaget?

– Vi är ett familjeföretag och har så varit sedan starten för 30 år sedan.

Med alla dessa år i bagaget, vilka är de största förändringarna som ni har genomgått genom åren?

– Hela digitaliseringen är väldigt fascinerande. När vi drog igång var nästan ingenting uppkopplat mot nätet, idag är det mesta uppkopplat. Där har det verkligen hänt saker!

Vilka hittar till er och blir medlemmar?

– Det är människor som vill lyckas med sin träning, personer även som vill och behöver ha den sociala aspekten. Här är ingen bara ett ”nummer i datorn”, utan vi känner alla medlemmar och man hälsar och samtalar med varandra, säger Patrick och fortsätter:

– Många uppskattar det breda utbudet som vi har här, det vinner vi mycket på.

Hur kom det sig att ni valde att satsa på Milon?

– Vi var i Västerås, tror jag, för över tio år sedan och tittade på en anläggning som var tidigt ute med konceptet och för oss blev det en wow-känsla direkt. Även om det var väldigt high-tech då så är det stor skillnad mot utvecklingen och möjligheterna idag.

Patrick menar att en stor fördel med Milon är att det lockar en väldigt stor och bred målgrupp. Allt ifrån de som vill träna riktigt hårt till de som aldrig skulle sätta sin fot på ett gym, men som gärna tränar i Molin då det inte kräver en massa förkunskap.

– Vi jobbar dock en hel del med att även få de inbitna ”gymmarna”, som gärna tränar med hantlar och skivstänger, att testa Milon. Det finns en del träningsmöjligheter i Milon som är omöjlig att få till vid traditionell träning ute i gymmet.

Sticker Milon-tränande ut på något vis hos er?

– För vår del bidrar Milon till att retention blir så mycket högre än andra medlemskategorier. Många kör bara Milon och kompletterar möjligtvis med något annat. En del andra kör Milon periodvis och varvar med andra träningsformer hos oss, och sen hittar de tillbaka igen.

Vilken är kärngruppen som tränar i Milon?

– Jag skulle säga att det är medelålders och äldre. Grovt sagt kan man säga – ju yngre medlem, desto färre Milon-besök. Men detta är något som vi arbetar på att förändra.

Uppskattat firande

30-årsjubileet firades under en hel vecka – måndag till lördag. Enligt Patrick var det ett väldigt lyckat evenemang.

– Man blir helt varm i kroppen, det var ett otroligt välkomnande hela veckan. Det satt ständigt människor i fiket som bara satt och myste. Vi visade filmer från olika event och uppvisningar genom åren – en riktigt nostalgitripp!

Det bjöds bland annat på frukost, fika och varm korv med bröd. En speciell happening under veckan var enligt Patrick olika pass från ”dåtiden” som lades in på schemat och genomfördes under veckan, till både personal och medlemmars stora förtjusning.

– Det var mycket uppskattat!

Vilka träningsformer har ett uppsving hos er?

– Yoga är en del som står sig väldigt stark. Den har växt till sig under de senaste åren och accelererade för oss när vi byggde till och förändrade våra lokaler. Bland annat satsade vi på en separat yogasal och lade stort krut på att få till en härlig yogakänsla i den.

Yogasalen har stora glasfönster, med en fantastisk utsikt ut mot omgivningarna, och även en ombonande heltäckningsmatta som gör akustiken i lokalen optimal.

– Vidare är den uppkopplade träningen på stark uppgång. Vi har haft Milon i tio år, men ser fortfarande en ökning. Vilket är superhäftigt!

Vad har ni för framtidsplaner?

– Just handlar det för oss om att förädla det som vi lagt grunden till. Vi satsade nytt och utökade lokaler och utbud under pandemin, så de närmsta två åren ligger fokus på det som redan är satt i rullning.