Amazon lanserar ny wearable och tjänster för att försöka hjälpa människor i bättre form

Techgiganten Amazon har lanserat en ny fitnessklocka, Halo View, och ett antal kringliggande nya tjänster. Den nya klockan kommer med en AMOLED-display i färg och ett års prenumeration av Amazon Halo, som krävs för att komma åt klockans mer avancerade statistik, inkluderat i priset om $79.99.

Amazon presenterar Halo View som en uppföljare till sin tidigare Halo Band, som inte inkluderade en skärm. Medan Halo View kan samla massor av biometriska data, inklusive hjärtfrekvens, blodsyrenivå och hudtemperatur, uppges den inte komma att samla in röstdata, som den tidigare generationen gjorde.

Utöver klockan lanserades även tjänsterna:

Halo Fitness – en interaktiv hemmaträningstjänst liknande Apple Fitness+.

Halo Nutrition – en högpersonaliserad meal planning-tjänst.

Halo-medlemskapet, som kostar 3,99 dollar i månaden efter det första året, ger dig tillgång till avancerade funktioner som Amazons kroppssammansättningscanning, aktivitetspoängsystem, sömnanalys, Alexa-integration (där Alexa-enheter kan ge dig information som Halo samlar) och mer. Det ger dig också tillgång till de nya tjänster som Amazon tillkännagav idag.

Halo Fitness kommer att innehålla ”hundratals” cardio-, styrka-, yoga-, utomhus- och rörlighetspass, ledda av Halo-tränare.

Amazon-lanseringarna kommer hack-i-häl på Apples tillkännagivande av en geografisk expansion av sitt Fitness+ (15 nya länder), Fitbit släppt sin nya Charge 5 och att Whoop lanserar sin Whoop 4.0, efter att ha rest runt 200 miljoner dollar i nytt kapital till en värdering på 3,6 miljarder US dollar.

Det är uppenbart att uppkopplad fitness och spårbar biometrisk data är hett eftertraktat. Bara under 2021 har finansieringen för wearables och det ”kvantifierade jaget” redan nått 2,9 miljarder dollar med fler än 260 företag som fått finansiering, enligt Pitchbook.