I slutet av oktober slog Stockholms nya cykelmecka – Studio L’Echelon – upp portarna. Målgruppen är cyklister och triatleter.
Studio l’Echelon vill vara med och driva på utvecklingen så att Sverige blir en cykelnation att räkna med. På 600 kvadratmeter, med bland annat 40 stycken wattbikes, en studio för personlig träning och rum för naprapat och sjukgymnaster, hoppas de kunna bidra till att sporten växer och utvecklas.
– ”Vi vill få cyklister att nå sin fulla potential. Vi har slagit ihop oss med de ledande instruktörerna inom cykling i Sverige och tränare som Mattias Reck, som ska skriva våra träningsprogram”, säger marknadschefen Lina Hansson i en intervju med cykla.se.
Bakom konceptet står Nya Zeeländaren och forne proffscyklisten Selby Marshall, hansfru Lina Hansson och David Schwieler.
Studio L’Echelons idéer för att få sporten att växa handlar om att få nybörjare att komma in i sporten, en annan att arbeta för ungdomar och en tredje om att ta bort alla moment där man som cyklist chansar sig fram i träningen.
– ”Vi vet att man som cyklist har ett antal utmaningar för att bli bättre. Det kan handla om att det är svårt att få livspusslet att gå ihop, trafik och säkerhet eller att man inte vet vad man ska fokusera på i träningen”, säger Lina.
– ”Det tar tid att se vad som funkar och inte. Vi vill att cyklister sparar den tiden och inte sitter och nöter på en träningscykel i källaren i onödan. Tanken är att vi ska hitta ett upplägg som är specifik för varje individ. Vi har klasser som passar alltifrån elitcyklister som tränar inför säsongen till motionärer som är ute efter att bli starkare. Sedan vill vi så klart ge cyklingen den uppmärksamheten som sporten behöver”, avslutar hon
Skräddarsydd upplevelse. Medlemmarna får en personlig introduktion till studion och sin personliga träningsprofil i PerfPro-programvaran där träningsadata loggas och sedan exporteras till användarens Strava-konto. Efter varje pass får klassdeltagarna individuella e-mail med en analys av dagens pass.
Följ oss på Instagram:
Sweaty Business: Sweaty Business, Brian van den Brink : @brianvdb