Ett par veckor in i corona-krisen vittnar många företag om hur svårt det är för medarbetarna att behålla sina hälsosamma vanor. Corporate Wellnessföretaget Twitch Health Capital menar att man tydligt kan se att aktiviteten bland människor drastiskt minskat, bland annat via data från Fitbit-användare som visar minskad mängd dagliga steg med mellan 7% och 38% i Europa.
Som tur är finns det idag gott om möjligheter att hjälpa medarbetare att bygga sin hälsa digitalt. Dessutom är Sverige som ledande digital nation väl rustat.
Digitala hälsoinitiativ
AFA Försäkring, Länsförsäkringar AB, If Skadeförsäkring AB, United Spaces och Avalanche Studios är några av de företag som dragit nytta av teknikens möjligheter.
De har snabbt agerat för att stötta medarbetarna att vara hållbara långsiktigt när de vanliga hälso- och friskvårdsinsatserna på kontoret inte går att genomföra i samma omfattning. Genom e-hälsoverktyg levereras hälsoinsatser direkt hem till medarbetaren.
”Det är glädjande att företag ser vikten av att fortsätta satsa på personalens hälsa. Det är också imponerande att se hur snabbt både individer och företag har anpassat sig och ökat sin mottaglighet för digitala hälsoinsatser”, säger Fredrik Karlsson, grundare av Twitch Health Capital AB som jobbat med både forskningsrelaterade och kommersiella hälsoprojekt i 20 år.
Digitala program och sociala hälsoutmaningar
Bland de aktiviteter som företagen väljer att erbjuda sina medarbetare märks:
- Livesända tränings- och rörlighetspass,
- Digitala träningsprogram ”on demand” via appar, och
- Ergonomisk rådgivning för arbete i hemmet.
Många vittnar om att de saknar kollegor och social interaktion. Därför erbjuder flera av företagen en digital och social lagutmaning för att stärka den sociala, psykiska och fysiska hälsan. Där används gamification och socialt stöd för att uppmuntra hälsosamma val och öka interaktion med såväl kollegor som familj och vänner. I utmaningen samlar deltagarna poäng för digital fika, walk and talk med kollegan i mobil videochatt och arbete i sprintar.
”Vi har sedan covid-19-utbrottet lanserat en hemträningsapp, videoklipp för pausövningar och startar nu en digital hälsoutmaning som uppmuntrar till hälsosamma val, såväl fysiska som mentala och sociala. Det är viktigt för oss att deltagandet är enkelt, att alla kan vara med på sin nivå och att lösningen fungerar även i hemmet”, säger Maria Liljenberg, HR-specialist AFA Försäkring.
Vetenskapligt stöd för digitala hälsoinsatser
Det finns gott om erfarenhet och stöd för digitala hälsoinsatser. Bland annat publicerades i början av året en studie som jämför hälso-appar i iPhone med personliga tränare. En grupp fick träna med appar i iPhone och den andra gruppen med en personlig tränare av kött och blod. Studien genomfördes av Twitch Health Capital AB på uppdrag av Karolinska Institutet.
”För några veckor sedan var det otänkbart för vissa personer att träna framför en skärm. Nu har det på kort tid ändrats på kort tid. Det blir spännande att se vad som händer när denna situation är över. Min gissning är att vi även fortsatt kommer få se en kombination av fysiska och digitala hälsotjänster men där de senare har tagit ett rejält kliv framåt”, avslutar Fredrik Karlsson.