Tech-jätten Google kliver in i wearables-marknaden genom att köpa upp Fitbit för ca 2.1 miljarder USD. Köpet gör att Google ger sin in och konkurrerar med Apple och Samsung kring smartwatches och annan bärbar ”fitness tech”.
Uppköpet gör att det även ställs frågor kring hur Google kommer använda datan som de bärbara produkterna samlar in. Pressmeddelandet kring uppköpte kom dock med tydlig information till att Google inte tänker använda denna väldigt personliga data till att sälja annonser.
Fitbit är en pionjär inom bärbar ”fitness tech”, som gör en rad enheter, från enkla stegräknare till smarta klockor som är synkade med användarens telefon.
Fitbits vd James Park säger i ett pressmeddelande att företagets vision är ”att göra alla i världen mer hälsosamma” och att Google är en idealisk partner för att lyckas med detta.
– ”Med Googles resurser och globala plattform så kan Fitbit öka takten i innovationen inom wearables, vi kan skala upp fortare och göra hälsa ännu mer tillgänglig för alla”, säger Park.
Fitbit har 28 miljoner användare globalt och har sålt fler än 100 miljoner enheter.
Läs även: Häng med oss till Los Angeles och San Diego 17-21 mars 2020!