Efter en tuff period präglad av pandemin, energikris och hög inflation, är gym- och träningsbranschen på väg att göra en stark comeback. Antalet gym och medlemmar ökar, och trots att lönsamheten förbättras hos många större aktörer finns det fortfarande outnyttjad potential för att stärka både intäkter och kundupplevelser.
Anders Hässel, VD och grundare av streamingbolaget Nenda, ser möjligheter för gymmen att maximera sina intäkter genom smartare kommunikation och merförsäljning.
– Gym erbjuder en tjänst som ligger helt rätt i tiden, särskilt med tanke på hälsoutmaningarna i samhället. Med en stadig ström av dagliga besökare har gymmen en unik chans att skapa mervärde genom att kommunicera på ett tilltalande och icke-påträngande sätt. Det kan bidra till både ökad merförsäljning och förbättrad medlemsupplevelse, säger Hässel.
Hälsan prioriteras – även i kriser
Historien visar att träning ofta prioriteras, även i ekonomiskt tuffa tider. Efter finanskrisen 2008 ökade till exempel investeringarna i hälsa. Nu ser vi en liknande trend, där både svenska gymkedjor och internationella aktörer som Basic-FIT och PureGym planerar för aggressiv expansion.
Men lönsamheten är fortfarande en utmaning, särskilt i Sverige där konkurrensen är hård och marginalerna ofta små. Hässel pekar på att många gym inte utnyttjar möjligheterna till merförsäljning fullt ut:
– När det är svårt att höja medlemsavgifter borde man lägga större fokus på att öka snittintäkten per medlem genom kringtjänster som personlig träning, viktminsknings- och livsstilsprogram och försäljning av produkter. Det är både enklare och mer lönsamt att sälja till befintliga kunder än att locka nya.
Tre vinster med merförsäljning
Merförsäljning handlar inte bara om högre intäkter utan även om att stärka kundrelationer och differentiera sig på en hårt konkurrensutsatt marknad. Hässel lyfter tre huvudsakliga fördelar:
- Ökad intäkt per medlem
Genom att erbjuda tjänster som personlig träning, kostrådgivning eller olika program kan gymmen maximera värdet av sina befintliga medlemmar. Även försäljning av produkter som träningskläder och kosttillskott kan bidra till intäkterna. - Förbättrad kundupplevelse
Medlemmar som får tillgång till tjänster och produkter som stödjer deras mål blir mer nöjda och lojala. En engagerad medlem som deltar i workshops eller köper PT-timmar är mindre benägen att avsluta sitt medlemskap. - Differentiering på marknaden
Genom att erbjuda unika tjänster som exempelvis workshops, events, skräddarsydda träningsprogram eller kroppssammansättningsmätningar kan gymmen särskilja sig från konkurrenterna och locka fler kunder.
Hur Nenda kan bidra
Nenda erbjuder en innovativ lösning som kombinerar streamad video och digital signage. Med deras ”Effect TV” kan gym kommunicera målgruppsanpassade budskap och visa inspirerande innehåll, samtidigt som de skapar nya intäktsmöjligheter.
– Det unika med vår lösning är kombinationen av streamad video och digital skyltning i en och samma tjänst. Gymmen kan visa allt från träningsinspiration till erbjudanden och samtidigt eliminera kostnader för traditionella tv-kanaler, säger Hässel.
En kostnadsfri lösning
Nendas system är i grunden kostnadsfritt (bortsett från en mindre uppstartskostnad) och finansieras genom reklam. Reklamen, som säljs in av Nendas annonsteam, visas på skärmarna och bidrar direkt till gymmens ekonomi – en modell som gör att gymmen slipper betala för tv-licenser och riskera att visa konkurrenters reklam.
– Många gym visar redan reklam, men skillnaden här är att den genererar intäkter i stället för kostnader. Dessutom behövs inga nya investeringar i skärmar – bara en stabil internetuppkoppling och vår box, förklarar Hässel.
Outnyttjad potential i en mogen marknad
Med över två miljoner gymmedlemmar i Sverige – en av de högsta penetrationsgraderna i världen – finns en enorm potential för gym att utveckla både sina intäktsströmmar och kundupplevelser. Genom att fokusera på merförsäljning och innovativa lösningar som Nenda kan branschen ta nästa steg mot en ännu starkare framtid.