Gymleco, svensk designer och producent av gymutrustning, fyller i år respektabla 30 år. När man talar med grundaren Kari Jernvall och hans dotter Monica Sotkasiira känns det som att man tar en resa i tiden och får följa med på en fascinerande entreprenörsresa genom tre decennier av passion och hängivenhet till styrketräningens värld.
Från starten till idag har Gymlecos grundläggande koncept förblivit detsamma: att designa och leverera effektiva, högkvalitativa träningsmaskiner som är kompakta och användarvänliga. Enligt Jernvall har detta koncept varit nyckeln till företagets framgång. Trots tre decennier har Gymleco förblivit trogna sitt ursprung, med fokus på maskiner med naturliga rörelser och korrekta belastningskurvor.
Framgångsfaktorer och milstolpar
När man frågar om framgångsfaktorer pekar Jernvall på flera nyckelelement, inklusive fokus på effektiva styrketräningsredskap och en stark inriktning på kundens bästa. Han lyfter också fram samarbetet med kunderna och betonar att Gymleco inte bara är en affärsverksamhet utan en livsstil.
– Vi har alltid prioriterat till våra kunders bästa. Vi har kunnat erbjuda utrustning som är optimal både för dem som driver anläggningar och för dem som tränar där.
Genom åren har företaget sett många minnesvärda ögonblick, inklusive den första utställningen och den internationella expansionen.
– Den första utställningen i Solnahallen 1995, där jag bara hade tre olika friviktsmaskiner i sortimentet, men lyckades sälja fem olika maskiner till en och samma kund var minnesvärd. Det var bara att gå till labben och utveckla de redan sålda maskinerna. Med stark framtidstro startade jag min egen Gymleco-fabrik 2006. En viktig milstolpe var när mina döttrar började arbeta inom företaget, vilket ledde till att vi expanderade globalt och idag är vi representerade i över 40 länder.
Entreprenörskapet – en bergochdalbana
Men resan har inte varit utan hinder. Jernvall delar med sig om utmaningarna som uppstått under årens lopp.
– Min bakgrund var som konsult inom industrin, och vi producerade halvautomatiska maskiner för livsmedelsindustrin. När jag meddelade mina kollegor att jag skulle börja tillverka styrketräningsmaskiner, skrattade de och ifrågasatte om jag verkligen trodde att jag kunde försörja mig på det, säger han med ett finurligt leende.
Jernvall menar berättar att de första tio åren var ekonomiskt svåra eftersom styrketräning inte var särskilt erkänt i bredare kretsar i samhället, utan snarare en motarbetad träningsform. Han berättar vidare att de värsta kriserna uppstod med personer som han hade förtroende för och som sedan försökte ta över företaget 2005 och 2013.
– Nu är dock alla tidigare svårigheter övervunna, och styrketräningen har äntligen fått sin rättmätiga plats.
Framtiden för Gymleco och branschen
När det gäller framtiden ser Jernvall en omstrukturering på den svenska marknaden, eftersom många agenturer byter ägare eller leverantör. Men han känner sig trygg med företagets helt egna produkter och varumärke. Han tror också att styrketräningen kommer att vinna mer mark i takt med ökad kunskap om dess hälsofördelar.
– Kunskapen om styrketräning förbättras ständigt, vilket leder till att kunderna blir alltmer krävande och förväntar sig mer av resultatinriktade redskap. Detta bidrar att verkligheten närmar sig vår grundideologi och kärnverksamhet, vilket ger oss starka anledningar att ha en positiv syn på framtiden.
Populära produkter och trender
Gymlecos popularitet kan enligt Jernvall delvis tillskrivas deras förmåga att lyssna på kundernas behov och önskemål. Bland de mest framgångsrika produkterna finns succéer som kommit till via kundernas behov och önskemål, vilket har resulterat många moderna maskiner såsom Adjustable Pec Fly, Viking Press, Pendulum Squat, Belt Squat med flera. Och inte minst – alla maskiner för rumpträning.
– Förutom detta har vi även flera äldre maskiner, som till exempel 043 Hip Press, 244 Hack Squat, 350 Biceps, med flera, som har blivit världskända och internationellt berömda över hela världen. Även vår allra första maskin, 010 Sittande Rodd, samt 022 Bench Press-maskinen, som fortfarande är de ursprungliga från 90-talet, räknas bland de populäraste. Bra styrketräningsutrustning är med andra ord inte några färskvaror direkt.
Kari menar att företaget alltid har varit bra på att lyssna in kundernas önskemål, men har aldrig förlorat fokus på sin grundideologi.
– Vi har aldrig ”hakat på” trender, vare sig det gäller design med ovala rör, utrustning för nybörjare (vem förtjänar sämre redskap?), funktionell träning eller redskap för utomhusträning. För oss handlar det om att behålla fokus på det vi tror på och göra det på bästa sätt.
När intervjun kommer in på det som händer i företaget idag träder vd Monica Sotkasiira in mer i samtalet.
När det gäller samarbeten och partnerskap menar hon att Gymleco haft mest framgång med likasinnade personer som delar deras passion för kvalitet och service.
Internationell framgång och företagskultur
På frågan hur den internationella verksamheten går uppger Monica att företaget idag har en stark närvaro på flera internationella marknader, särskilt i Asien och Storbritannien. Hon uppger att företaget är extra omtyckta och framgångsrika på de marknader där gymmen förstått värdet av den dyra golvytan.
– Just i den frågan tror jag att gymmen i Sverige ligger lite i bakkant, men vem vet, kanske öppnar den svenska marknaden upp ögonen för den diskussionen mer i framtiden.
För att behålla en stark företagskultur och engagerade medarbetare menar Monica att framgångsreceptet är företaget fokuserat på att få in rätt personer på rätt plats i verksamheten samt involvera hela teamet i företagets utveckling och resa.
– Det här är ett ämne som jag hade kunnat prata hur länge som helst om då det finns så mycket att lyfta upp, säger hon.
Råd till entreprenörer och arv i företaget
När de bägge får möjligheten att ge sina bästa råd till entreprenörer är Kari och Monica eniga kring vikten av tålamod och tro på sin idé.
– Man ska inte ändra sig för att andra tycker det, utan alltid lyssna på vad magkänslan säger och det man själv i slutändan tror blir bäst för kundupplevelsen.
På frågan om det var självklart att hon och systern (Linda Sotkasiira, som är marknadschef i företaget) skulle involvera sig i företaget när de växte upp svarar Monica:
– Både ja och nej. Jag ville arbeta med Gymleco redan som liten men pappa pushade mig alltid till att gå i skolan och arbeta med annat. Så jag hann ta min masterexamen i innovation och entreprenörskap samt arbeta på runt tiotal olika arbetsplatser innan jag ändå till slut landade i familjeföretaget. Min syster var nog aldrig inställd som liten på att arbeta på Gymleco, utan det skapades en öppning för det och sen var hon fast, säger hon med ett kärleksfullt skratt, och avslutar:
– Oavsett så blev det hur bra som helst så här med facit i hand. Vi arbetar bra ihop och har det väldigt roligt tillsammans.
30 år av Gymleco är inte bara en berättelse om ett företag, det är en berättelse om passion, hängivenhet och envishet. Genom att hålla fast vid sina värderingar och kontinuerligt anpassa sig till förändringar har Gymleco inte bara överlevt, utan blomstrat och blivit en stark aktör inom styrketräningsbranschen. Med blicken fäst mot framtiden ser företaget och deras partners fram emot fortsatta framgångar och att fortsätta inspirera och motivera människor över hela världen att leva ett hälsosamt och aktivt liv.