Yoga och crossfit? Två helt olika träningsformer, men samtidigt intressanta komplement till varandra. Den ”vanliga” CrossFit-utövaren har oftast behov av en förbättrad rörlighet och Yoga-utövaren mår i många fall bra av styrke- och konditionsträning för en allsidigt tränad kropp. Sweaty Business spanar att vi framöver får se fler kombinationspass där två, eller flera, olika träningsformer möter varandra i ett och samma träningspass.
Vad driver denna trend?
Tja, förutom att den generella kunskapsnivån bland tränande människor höjs, ökar medvetenheten om att en allsidig träning är optimal i ett längre perspektiv. Dock tror jag att detta drivs än mer av vår livsstil i stadsmiljö. Allt fler aktiviteter pockar på uppmärksamheten och i denna, ofta, stressade livsstil söker vi effektiva lösningar. Att få in ”så mycket träning som möjligt” under ett och samma tillfälle är ett sätt att effektivisera träningen. Denna utveckling har i mångt och mycket drivit HIIT-trenden med tidseffektiva styrke- och konditionspass för att matcha den urbana livsstilen.
Boutique-gymmen driver på utvecklingen
Nästa steg i denna utveckling är att vi kommer få se fler träningsformer samsas under samma träningspass. Innan Crossfitens boom var det otänkbart att blanda tung styrketräning med konditionsträning och gymnastik – i ett och samma pass. Idag är detta vardagsmat och träningsformerna som blandar och ger är mer regel än undantag. Särskilt ser vi denna trend inom det som numera går under samlingsbegreppet ”Boutique Fitness”. Oftast nischade träningskoncept-/studios som erbjuder en viss typ av träning, som i sig ofta är en kombination av en eller flera befintliga träningsformer. Tydliga exempel på detta är SoulCycle (cykling och styrketräning i sal), Barry’s Bootcamp (intervallöpning på löpband kombinerat med styrketräning) eller Kobox (boxning kombinerat med styrketräning).
HIIT fortsätter att växa – men hittar nya former
Högintensiv intervallträning har kommit för att stanna, men kommer ständigt ta nya former för att bibehålla och attrahera nya kunder. En spännande kombination är kedjan CorePower Yoga, som erbjuder Yoga HIIT-klasser. Där finns också F45, det mycket framgångsrika australiensiska franchise-konceptet som just expanderar globalt. F45 är en korsning mellan ”one-to-one” personlig träning och högintensiva gruppträningsklasser. Varje F45-studio i världen kör exakt samma 45-minutersklass varje dag, som alternerar mellan HIIT-cardio, styrketräning eller en mix mellan de bägge.
Hemmaträningen kommer bidra stort till branschens tillväxt
I takt med att teknologierna blir bättre kommer tillgängligheten av kvalitativt streamat träningsinnehåll att öka lavinartat. Vilket kommer driva på träningsbenägenheten utanför gymmens fyra väggar och sannolikt attrahera helt nya målgrupper. Spännande aktörer som Peloton ligger i framkant i denna utveckling genom att erbjuda streamat högkvalitativt innehåll, kombinerat med egen hårdvara (cyklar, löpband och tillbehör).
När gemene man helt plötsligt kan ta del av tränare i världsklass från koncept som Barry’s, 1Rebel, SoulCycle med flera i hemmet kommer såväl träningsformerna som träningsmarknaden som helhet att fullkomligt explodera. Aktörer som erbjuder hemmaträningsutrustning har alldeles säkert sina bästa dagar framför sig. Tittar man på ett globalt plan så har väldigt många människor inte ens tillgång till internet eller höghastighetsuppkopplingar. I Kina, exempelvis, uppskattas ca en halv miljard människor ännu inte vara online. 500 miljoner. Vi har bara sett början på en oerhört intressant utveckling.