Den amerikanska hinderbanelopps-arrangören Tough Mudder tar klivet in i gymbranschen i och med öppningen av sin första anläggning i Burlington, Massachusetts. Företaget aviserar samtidigt att man kommer öppna ytterligare studios under 2018 i Las Vegas, Houston och Orlando.
HIIT-studiokonceptet, som är del i företagets strategi att ta sig in på den lukrativa gymmarknaden, får namnet Tough Mudder Bootcamp och slår upp de första portarna den 2 juni. Den första studion, som ska fungera som flaggskepp för varumärket, breder ut sig över 2 000 kvadratmeter. Klasserna kommer att kosta $10/st och passen är 45 minuter långa. Det kommer finnas olika medlemskapspaket att välja bland, prissatta mellan $85 till $150.
”Det är väldigt givande att få en sådan positiv respons från marknaden gällande vår satsning inom gymmarknaden. Den här nya dynamiska, teamwork-fokuserade träningskonceptet kommer att bli en riktig snackis i branschen. Vi är laddade att hjälpa människor runtom i landet att nå sina träningsmål, oavsett individens fysiska förmåga”, säger Tough Mudders CEO, Will Dean.
Tough Mudder har redan signerat avtal med 22 franchisetagare, som i genomsnitt avtalat om minst tre etableringar var. Gymmen är maximalt 3 000 kvadratmeter stora och kostar ca $250,000 att öppna för franchisetagaren.
Strategin för konceptet är att etablera sig utanför stadskärnorna, eftersom 69% av Tough Mudders hinderbaneloppsdeltagare bor utanför landets största städer.
Om Tough Mudder: Grundades 2010 av Will Dean och Guy Livingstone. Sedan starten har över 3 miljoner människor deltagit i de olika Tough Mudder-loppen, vilket i genomsnitt ger 10 000 – 15 000 deltagare per race. Tough Mudder har sedan flera år tillbaks expanderat internationellt och arrangerar olika typer av lopp under varumärket själva eller via lokala samarbetspartners ibland andra: Indonesien, Kina, Sydkorea, Japan, Nya Zeeland, Australien, Storbrittannien, Sydafrika och Förenade Arabemiraten.