I huvudet på Pelle Sundström: Trendspaningar 2022

Pelle Sundström, grundare av Benchmark Group (Kraftmark, Foodbox, Weight Trainer & Wondr), är en nyfiken person som ständigt har tentaklerna ”där ute” och har koll på vad som händer och sker i världen.

Därför hörde vi oss för med Pelle för att lyssna in på vad han tror om den närmsta framtiden i och kring träningsbranschen.

Hur har pandemiåren varit för er på Benchmark Group?

– Som för alla andra har det såklart inneburit en stor osäkerhet och att vi ständigt fått hålla oss på tårna. Men tack vare att vi har flera verksamhetsben att stå på har vi klarat oss bra genom dessa två år.

Vilka spaningar gör du framöver?

­­– Det är såklart vanskligt att sia om framtiden när saker kan förändras snabbt, men jag ser en del tydliga trender, varav vissa kanske inte är helt nya, men som accelererats eller förstärkts av pandemiåren. Jag har tre stycken som har utkristalliserats för mig.

1. Koncept som talar till det inre

– Det är svårt att rama in allting under ett samlingsnamn, men koncept, träningsformer och aktiviteter som är lite lugnare till sin natur och ofta talar till det inre ser jag växa fram snabbt. Anti-stress, meditation, mindfulness och yoga är sådana exempel. Många lever liv i högt tempo och där man är ständigt tillgänglig och den upplevda stressen ökar ständigt. Här fyllde den här typen av pass en funktion som en slags ventil där man får ”komma ifrån” och bara vara under en stund.

­– Jag ser även möjligheter på marknaden att konceptualisera yogan på olika sätt. Det finns många duktiga yogainstruktörer och fina yogastudios där ute. Men att konceptualisera yogan och leverera den på en bredare front med en jämn och hög kvalitet ser jag inte riktigt just nu.

2. Gymmen tar ett bredare grepp om hälsobegreppet

– Det finns en stor möjlighet för gym att ta ett mer holistiskt grepp kring människors hälsa än att ”bara” erbjuda träning. De som kommer att sticka ut framöver är de som kan erbjuda olika typer av hälsoprogram som riktar in sig mot specifika målgrupper. Om programmen är välgjorda och marknadsförs väl finns det stora möjligheter att nå ut med dessa och tjäna bra med pengar i samma veva. Jag tänker exempelvis på viktminskning-, kost-, knä- och under/efter graviditet som några exempel på tydliga målgrupper.

– Vi går från träning till wellness genom att paketera våra produkter helt efter kundens behov.

3. HIIT-träning i grupp

– Detta har varit en stark trend länge, men vi kommer inte ifrån att olika former av högintensiv styrke- och konditionsträning i grupp ständigt ökar i popularitet. På Kraftmark märker vi av detta bland annat genom att majoriteten av gymmen som ska öppna och som anlitar oss som leverantörer är olika träningsstudios med fokus på just den här typen av träning.

Varför är hiit-träning så populärt, tror du?

– Kärnan är nog att det är enkelt att komma igång/delta, det är roligt och man gör det tillsammans med andra. Träning i grupp var starkt även innan pandemin, men är det något pandemin har påmint oss om så är det att vi människor är sociala varelser som trivs i grupp. Detta talar för att detta blir en fortsatt stark trend även framåt.

Avslutningsvis Pelle – har du någon lärdom från pandemiåren som du tar med dig in i 2022?

– Var snabbfotad och gasa i uppförsbacke!

Lyssna på Pelle Sundström i Sweaty Business-podden.