Friskis & Svettis Stockholm lämnar samarbetet med Bruce, samtidigt som internationella protester mot bokningsplattformar växer. Vad händer när makten flyttar från leverantörerna till plattformarna – och vilka konsekvenser kan det få för träningsbranschen?
Friskis drar sig ur Bruce
Friskis & Svettis Stockholm har beslutat att avsluta samarbetet med Bruce från och med årsskiftet. Beskedet motiveras med behovet av att värna föreningens oberoende.
”Bruce är inne i en spännande utveckling med nya ägare och samarbeten och nu har det blivit dags för oss att gå skilda vägar. För oss är det viktigt att värna vårt oberoende för att kunna fortsätta utveckla verksamheten i linje med vår idé om att skapa lustfylld och lättillgänglig träning för alla”, säger Mia Qwärnström, verksamhetschef på Friskis & Svettis Stockholm.
Hon lyfter fram att oberoendet är avgörande för att kunna göra satsningar som exempelvis en ny anläggning i Skärholmen och prisvärd sommarlovsträning för unga.
”Det som skiljer Bruce från våra samarbeten med andra återförsäljare är att de äger relationen till slutkunden och har full kontroll på både prissättning och den ersättning som lämnas till partners. Det gör att vårt oberoende försvagas. Jag vill tacka Bruce för ett gott samarbete under sex år”, fortsätter Qwärnström.

När plattformen tar makten
Friskis är inte ensamma om sina farhågor. I både New York och Los Angeles har boutique-studios gått samman i kampanjer för att få kunder att boka direkt istället för via appar som ClassPass. Kritiken handlar om låga ersättningar, otydliga villkor och en maktförskjutning där plattformarna gradvis tagit större kontroll över prissättningen.
I Los Angeles pågår just nu Boutique Fitness Loyalty Month, en kampanj där studios lockar med rabatter, events och community-aktiviteter för att få kunder att boka direkt.
”Som tredjepartsplattformarna utvecklats har de tagit mer och mer från studiorna – medan många av oss fått allt mindre kvar”, säger Rachel Hirsch, grundare av Empowered Yoga och en av initiativtagarna.
Som Ruben Belliard från The Training Lab uttryckte det under New Yorks kampanj: “Loyalty isn’t charity; it’s survival.”
Lärdomar från hotell och andra branscher
Det här är inte en unik fråga för träningsbranschen. I hotellnäringen stämmer nu över 10 000 hotell bokningssajten Booking.com för att ha pressat priserna och tagit ut höga provisioner. Kritiker menar att plattformens dominans urholkat hotellens marginaler – men att det samtidigt är svårt att stå utanför, eftersom så många konsumenter bokar sina resor via just Booking.
En balansgång
Frågan är om träningsbranschen står inför en liknande utveckling. Tredjepartsappar erbjuder uppenbara fördelar: de kan fylla ut tomma platser i passen, nå nya målgrupper och ge variation för konsumenten.
Internationellt framhålls ClassPass ofta som en succé. Plattformen har utvecklats från en ren träningsapp till en helhetslösning för välmående, där även återhämtning, coworking och sociala aktiviteter ryms. Statistik visar dessutom på ökat användande: i våras rapporterade företaget en 44-procentig tillväxt i bokningar jämfört med året innan.
Men för många studios är frågan ekonomin. Om en klass som normalt kostar 300 kronor i direktförsäljning plötsligt säljs via en app för en bråkdel av priset – och ersättningen till instruktören uteblir vid no-shows – då blir affären svår att motivera.
Bruce i förändring
Bruce har drygt 1 000 samarbetsstudios i Norden och meddelade nyligen att de gör förändringar i sitt medlemskap. Sweaty Business har varit i kontakt med bolaget, men ännu inte fått en kommentar kring Friskis beslut eller den internationella kritiken.
Enligt representanter vi varit i dialog med pågår dock ett omfattande arbete med att justera affärsmodellen och stärka värdet för både studios och tränare.

Framtiden för apparna
Så – är tredjepartsappar branschens räddning eller risk? Mycket talar för att svaret ligger i gråzonen. För vissa studios kan apparna vara en väg till exponering och nya kunder. För andra hotar de att urholka intäkterna och försvaga relationen till medlemmarna.
Frågan är densamma som i musikbranschen, där Spotify förändrat förutsättningarna för artister, eller i turismen där Booking.com pressat hotellens marginaler – och även i restaurangvärlden, där Foodora och Wolt blivit nästan oumbärliga för konsumenten men en belastning för många restauranger. När plattformen blir för stark – vem sitter egentligen på makten?
Kanske är det just den diskussionen som träningsbranschen i Sverige nu behöver ta.
